Οι προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να απλοποιήσει τους οικολογικούς κανόνες ελέγχου προκάλεσαν ένα αναμενόμενο χάσμα στις αντιδράσεις, με επιχειρηματικές ομάδες να επαινούν την κίνηση ως μακροπρόθεσμη ανακούφιση από τη γραφειοκρατία, ενώ οι ΜΚΟ και οι προοδευτικοί νομοθέτες την αποδοκίμασαν ως απερίσκεπτη υποχώρηση της εταιρικής λογοδοσίας.
Η αποδοχή των προτάσεων της Επιτροπής
Την Τετάρτη, η Επιτροπή παρουσίασε το πακέτο απλούστευσης Omnibus για να μειώσει τις πράσινες εκθέσεις και τα ρυθμιστικά βάρη. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων δήλωσαν ότι θα εξουδετερώσει την εταιρική λογοδοσία υπό το πρόσχημα της απλοποίησης.
«Η ατζέντα μας για την απλούστευση δεν είναι η απορρύθμιση», απάντησε ο Επίτροπος Οικονομίας Βάλντις Ντομπρόβσκις όταν ρωτήθηκε.
Οι ηγέτες του κλάδου και οι εμπορικοί όμιλοι χαιρέτησαν σε μεγάλο βαθμό τις προτάσεις, ιδιαίτερα για τη μείωση των υποχρεώσεων αναφοράς βιωσιμότητας βάσει της Οδηγίας για την Αναφορά Αναφοράς Εταιρικής Αειφορίας (CSRD) και της Οδηγίας για τη Δέουσα Επιμέλεια για την Εταιρική Αειφορία (CSDDD).
Το Γερμανικό Βιομηχανικό και Εμπορικό Επιμελητήριο (DIHK) θεωρεί το πακέτο ως ένα μικρό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
«Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αισθάνονται συντετριμμένες από το συνονθύλευμα των κανονισμών που τις έχει πλήξει, ειδικά τα τελευταία πέντε χρόνια», ανέφερε σε γραπτή δήλωση η διευθύνουσα σύμβουλος του DIHK Helena Melnikov. «Το πρώτο πακέτο για τη μείωση της γραφειοκρατίας είναι μια αχτίδα ελπίδας για την οικονομία μας, αλλά τίποτα περισσότερο».
Οι χαιρετισμοί των επιχειρήσεων στη χαλάρωση των μέτρων
Η BusinessEurope, μια συνομοσπονδία ευρωπαϊκών επιχειρηματικών οργανώσεων, χαρακτήρισε τις αλλαγές ως απαραίτητες για να εξισορροπήσει η ΕΕ τη βιωσιμότητα με την ανταγωνιστικότητα.
«Με τη μείωση των περιττών αναφορών και του ρυθμιστικού φόρτου, το πρώτο Omnibus θα επιτρέψει στις εταιρείες να συνεισφέρουν πιο αποτελεσματικά στους στόχους βιωσιμότητας της ΕΕ, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της ΕΕ», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της BusinessEurope Markus J. Beyrer.
Η FuelsEurope χαιρέτισε προσεκτικά τις αλλαγές. Ο όμιλος που εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πετρελαίου χαρακτήρισε τις κινήσεις «ένα πρώτο βήμα προς τη διασφάλιση ρυθμιστικής σαφήνειας», ενώ προέτρεψε περαιτέρω εργασία.
«Αυτές οι ουσιαστικές προσαρμογές θα επιτρέψουν στις εταιρείες να επιτύχουν τον στόχο της μεγαλύτερης εταιρικής ευθύνης διατηρώντας παράλληλα την ικανότητά τους να μεταβούν σε ένα μοντέλο καθαρού μηδενισμού και να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε παγκόσμια κλίμακα», ανέφερε ο όμιλος σε δελτίο τύπου.
Η καταδίκη από τις ΜΚΟ
Η καταδίκη του πακέτου από την Transport & Environment, μια ομάδα-ομπρέλα ΜΚΟ πράσινων μεταφορών, ήταν καυστική: "Το περιβόητο πακέτο Omnibus έχει λήξει. Ενώ υπάρχει χώρος για απλοποίηση, η σημερινή πρόταση φέρνει την Ευρώπη στην αντίστροφη θέση, διαγράφοντας μια δεκαετία κερδών στη βιωσιμότητα και την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα", δήλωσε η Giorgia Ranzato, η βιώσιμη οικονομική διευθύντρια του ομίλου.
"Εάν εγκριθούν, οι νέες υποχρεώσεις αναφοράς βιωσιμότητας θα ισχύουν μόνο για το 0,02% των ευρωπαϊκών εταιρειών. Αυτό κινδυνεύει με καταστροφική έλλειψη δεδομένων ESG σε όλη την περιοχή, δημιουργώντας έναν εφιάλτη για υπεύθυνους επενδυτές και καταναλωτές", είπε.
Το Ευρωπαϊκό Γραφείο Περιβάλλοντος (EEB) κατηγόρησε την Επιτροπή ότι παρακάμπτει τις δημοκρατικές διαδικασίες και υπονόμευσε τη νομοθεσία για την Πράσινη Συμφωνία που είχε ήδη συμφωνηθεί.
«Είναι πλέον σαφές ότι η «απλούστευση» είναι απλώς ένας δούρειος ίππος για επιθετική απορρύθμιση», δήλωσε ο διευθυντής της EEB για τη φύση, την υγεία και το περιβάλλον, Faustine Bas-Defossez. «Το Omnibus δεν είναι απλώς μια επίθεση στην εταιρική περιβαλλοντική λογοδοσία – είναι ένα πλήγμα στη δημοκρατία».
Η Oxfam Γερμανίας επέκρινε την κατάργηση των διατάξεων του CSDDD που επιτρέπουν στα φερόμενα θύματα να προσφεύγουν στα δικαστήρια ζητώντας αποφάσεις ευθύνης και προειδοποίησε ότι η ΕΕ ανακαλεί την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
«Η άρση της αστικής ευθύνης ισοδυναμεί με απώλεια σκληρής νομικής προσφυγής για τους επιζώντες», δήλωσε η Franziska Humbert, δικηγόρος και σύμβουλος πολιτικής στην Oxfam Γερμανίας. "Με το Omnibus, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Von der Leyen παίρνει ένα αλυσοπρίονο για την προστασία του περιβάλλοντος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων."
Ο πολιτικός διχασμός
Η πρόταση Omnibus οδήγησε τους προοδευτικούς νομοθέτες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να κατηγορήσουν την Επιτροπή ότι υποκύπτει σε εταιρικούς λομπίστες, ενώ κεντροδεξιές ομάδες χαιρέτησαν τις αλλαγές ως απαραίτητες για την οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης.
Η Lara Wolters (S&D), επικεφαλής ευρωβουλευτής για την εταιρική δέουσα επιμέλεια, επέκρινε έντονα την πρόταση.
«Θέλουμε να απλοποιήσουμε τους κανόνες της ΕΕ για τις εταιρείες, αλλά δεν μπορούμε να δεχτούμε την υποβάθμιση των προτύπων βιωσιμότητας, εργασίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο CSDDD και το CSRD», είπε. «Αυτές οι προτάσεις είναι ωμές και κακώς μελετημένες, κινδυνεύοντας να δημιουργήσουν στην πραγματικότητα γραφειοκρατία και αβεβαιότητα».
Το πακέτο θέτει σε κίνδυνο την Πράσινη Συμφωνία της Ευρώπης, σύμφωνα με τους Πράσινους/EFA,
«Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ενέδωσε στην κομματική πολιτική του ΕΛΚ και στην πίεση που ασκεί λόμπι από μεγάλες επιχειρηματικές ενώσεις», δήλωσε η ευρωβουλευτής Άννα Καβαζίνι. "Η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα πάνε χέρι-χέρι. Δεν είναι τώρα η ώρα να εγκαταλείψουμε την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να δώσουμε ελεύθερο χέρι στις εταιρείες."
Η Ομάδα του ΕΛΚ υπερασπίστηκε το πακέτο, αποκαλώντας το «κρίσιμο βήμα» προς τη μείωση του ρυθμιστικού φόρτου.
«Η περικοπή της περιττής γραφειοκρατίας και η απλούστευση των κανόνων είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη, τις θέσεις εργασίας και τη μελλοντική ευημερία ty», δήλωσε ο Tomas Tobé, εκπρόσωπος της Ομάδας ΕΛΚ για το πακέτο Omnibus.
Ορισμένοι παραπονιούνται ότι οι κανόνες υποβολής εκθέσεων περιορίστηκαν ως άσχετοι, στο μέλλον οι κανόνες μπορούν ακόμη να περικοπούν περαιτέρω από τις συζητήσεις του Κοινοβουλίου.
www.worldenergynews.gr






