Ενέργεια & Αγορές

Τα διυλιστήρια παγκοσμίως παίρνουν μπρος, καθώς τα κέρδη τους ανεβαίνουν παρά τους δασμούς (Oil Price)

Τα διυλιστήρια παγκοσμίως παίρνουν μπρος, καθώς τα κέρδη τους ανεβαίνουν παρά τους δασμούς (Oil Price)
Η ζήτηση στις αγορές καυσίμων έρχεται σε αντίθεση με την πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου σε χαμηλό τετραετίας τον Μάιο, καθώς ο OPEC+ ανέστειλε τις μειώσεις παραγωγής ταχύτερα από το προγραμματισμένο

Τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο αποκομίζουν απροσδόκητα κέρδη από την παραγωγή βασικών καυσίμων τις τελευταίες εβδομάδες, προσφέροντας στον κλάδο μια ανάπαυλα πριν από μια ενδεχόμενη εξασθένηση αργότερα φέτος, καθώς το κλείσιμο εργοστασίων έχει περιορίσει την προσφορά καυσίμων που απαιτείται για την κάλυψη της μέγιστης καλοκαιρινής ζήτησης.

Τα περιθώρια κέρδους

Η ζήτηση στις αγορές καυσίμων έρχεται σε αντίθεση με την πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου σε χαμηλό τετραετίας τον Μάιο, καθώς ο OPEC+ ανέστειλε τις μειώσεις παραγωγής ταχύτερα από το προγραμματισμένο. Υποδηλώνει επίσης ότι η ζήτηση έχει αποδειχθεί μέχρι στιγμής ανθεκτική παρά τις συνεχιζόμενες ανησυχίες για τον αντίκτυπο των δασμών.

"Τα περιθώρια κέρδους είναι ισχυρά επειδή η ισορροπία προϊόντων σε προσφορά και ζήτηση  εξακολουθεί να είναι περιορισμένη από την πλευρά της προσφοράς", δήλωσε ο αναλυτής της Sparta Commodities, Neil Crosby. Τα περιθώρια κέρδους διύλισης αντικατοπτρίζουν τα κέρδη που αποκομίζει ένα εργοστάσιο από την επεξεργασία αργού πετρελαίου σε καύσιμα όπως βενζίνη ή ντίζελ.

Oι δυσκολίες των διυλιστηρίων

Μόλις πριν από λίγους μήνες, οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες προειδοποιούσαν ότι το 2025 θα ήταν μια ζοφερή χρονιά για τη διύλιση. Η TotalEnergies και η BP ανέφεραν χαμηλότερα κέρδη το πρώτο τρίμηνο λόγω των ασθενέστερων κερδών από τα καύσιμα.

Τα διυλιστήρια αντιμετωπίζουν σε γενικές γραμμές δυσκολίες με τη μείωση της ζήτησης λόγω της οικονομικής επιβράδυνσης, την αυξανόμενη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τον ανταγωνισμό από νεότερα εργοστάσια στην Ασία και την Αφρική.

Τα παγκόσμια περιθώρια κέρδους διύλισης σύνθετων καυσίμων έφτασαν τα 8,37 δολάρια ανά βαρέλι τον Μάιο του 2025, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie, το υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2024, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο των 33,50 δολαρίων τον Ιούνιο του 2022 κατά την ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία και μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Στην Ευρώπη, τα κλεισίματα περιλαμβάνουν το διυλιστήριο Grangemouth της Petroineos στη Σκωτία και το εργοστάσιο Wesseling της Shell φέτος, καθώς και ένα μερικό κλείσιμο του διυλιστηρίου της BP στο Γκελζενκίρχεν.

Στις ΗΠΑ, το διυλιστήριο του Χιούστον της LyondellBasell έκλεισε φέτος, ενώ το διυλιστήριο του Λος Άντζελες της Phillips 66 και το διυλιστήριο Benicia της Valero πρόκειται να κλείσουν τον Οκτώβριο του 2025, τον Απρίλιο του 2026 αντίστοιχα.

Τα απρόβλεπτα κλεισίματα διυλιστηρίων έχουν επίσης επιδεινώσει τον γενικό αντίκτυπο των διακοπών λειτουργίας.

Μια διακοπή ρεύματος στην Ιβηρική χερσόνησο στις 28 Απριλίου διέκοψε την παραγωγή 1,5 εκατ. βαρελιών ημερησίως της δυναμικότητας διυλιστηρίου, σημείωσε η JPMorgan, με 400.000 βαρέλια ημερησίως να μένουν εκτός παραγωγής δύο εβδομάδες αργότερα.

Δύο από τα μεγαλύτερα νέα έργα διυλιστηρίων στον κόσμο, το γιγαντιαίο διυλιστήριο Dangote της Νιγηρίας και το διυλιστήριο Olmeca του Μεξικού, είχαν και τα δύο απρόβλεπτες διακοπές σε μονάδες παραγωγής βενζίνης τον Απρίλιο. Η καθαρή πρωτογενής ικανότητα επεξεργασίας αργού πετρελαίου ή συμπυκνωμάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αναμένεται να μειωθεί φέτος, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων ενέργειας FGE.

Η παγκόσμια ζήτηση

Τα κλεισίματα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη έχουν επιβραδύνει την παγκόσμια αύξηση της καθαρής δυναμικότητας διυλιστηρίων κάτω από την αύξηση της ζήτησης, συμβάλλοντας στην αύξηση της κερδοφορίας των λειτουργικών διυλιστηρίων.

Η παγκόσμια προσφορά ντίζελ θα μπορούσε να μειωθεί κατά 100.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) σε ετήσια βάση το 2025, ενώ η ζήτηση θα μειωθεί κατά 40.000 bpd, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ενέργειας FGE. Η προσφορά βενζίνης θα μειωθεί κατά 180.000 bpd, με τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 28.000 bpd.

«Επομένως, βλέπουμε μια πιο περιορισμένη αγορά προϊόντων για βασικά καύσιμα μεταφορών, η οποία ασκεί ανοδική πίεση στα περιθώρια κέρδους, προς μεγάλη ανακούφιση και χαρά των περιφερειακών διυλιστηρίων», δήλωσε ο επικεφαλής προϊόντων διύλισης της FGE, Eugene Lindell.

Τα διυλιστήρια όλων των διαμορφώσεων παραγωγής καυσίμων επωφελούνται από τα τρέχοντα περιθώρια κέρδους, πρόσθεσε ο επικεφαλής διύλισης της FGE, Qilin Tam, καθώς τα ελαφρά καύσιμα όπως η βενζίνη και τα βαρέα προϊόντα όπως το μαζούτ έχουν αυξηθεί πρόσφατα.

Η καθαρή πρωτογενής ικανότητα επεξεργασίας αργού πετρελαίου ή συμπυκνωμάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αναμένεται να μειωθεί φέτος, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων ενέργειας FGE.

Η παγκόσμια ζήτηση καυσίμων στο βόρειο ημισφαίριο είναι υψηλότερη το καλοκαίρι, καθώς αυξάνονται τα αυτοκίνητα και τα αεροπορικά ταξίδια. Στη Μέση Ανατολή, η ζήτηση για βαρύ μαζούτ κορυφώνεται το καλοκαίρι για να καλύψει τη ζήτηση για ψύξη, όταν οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν στα ύψη.

«Η ισχυρή αύξηση της ζήτησης το καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο είναι το σημείο όπου βλέπουμε κάποια στήριξη στα περιθώρια κέρδους», δήλωσε ο αναλυτής της Rystad Energy, Janiv Shah.

Τα στελέχη των αμερικανικών εταιρειών διύλισης είναι αισιόδοξα για τη ζήτηση, ενώ σημειώνουν σχετικά χαμηλά αποθέματα.

Τα αποθέματα καυσίμων

Τα αποθέματα καυσίμων σε βασικούς κόμβους έχουν μειωθεί φέτος, δημιουργώντας επιπλέον ζήτηση για παραγωγή διυλιστηρίων ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής.

Τα αποθέματα στην περιοχή του ΟΟΣΑ, η οποία περιλαμβάνει τις ΗΠΑ, την ΕΕ και τη Σιγκαπούρη, μειώθηκαν κατά 50 εκατομμύρια βαρέλια την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου, σύμφωνα με αναλυτές της JP Morgan.

Η τρέχουσα ισχύς των καυσίμων

Οι εγχώριες και εξαγωγικές επιχειρήσεις της Marathon Petroleum είδαν σταθερή ζήτηση για βενζίνη και ανάπτυξη για ντίζελ και αεροσκάφη τζετ σε σύγκριση με το 2024, δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος Maryann Mannen κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της.

Ωστόσο, οι αναλυτές έχουν προειδοποιήσει ότι η τρέχουσα ισχύς μπορεί σύντομα να εξασθενήσει καθώς η ζήτηση πλήττεται από εμπορικούς πολέμους και καθώς η παραγωγή καυσίμων αυξάνεται καθώς τα εργοστάσια επιδιώκουν να επωφεληθούν από υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

Η παγκόσμια αύξηση της ζήτησης πετρελαίου αναμένεται να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στα 650.000 βαρέλια την ημέρα για το υπόλοιπο του 2025, μειωμένη σε σχέση με το 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα στο πρώτο τρίμηνο, καθώς η αβεβαιότητα για το εμπόριο επηρεάζει αρνητικά την παγκόσμια οικονομία, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

«Τα διυλιστήρια θα πρέπει να αντισταθμίζουν τα πάντα τώρα, καθώς νομίζω ότι αυτό είναι το καλύτερο για αυτά», πρόσθεσε ένας βετεράνος trader πετρελαίου, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης