Είναι μια πρωτοποριακή στιγμή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς η Ελβετία λάνσαρε επίσημα το πρώτο κινητό ηλιακό σιδηροδρομικό σύστημα στον κόσμο. Αυτό το καινοτόμο έργο στοχεύει στην αξιοποίηση του αχρησιμοποίητου χώρου μεταξύ των σιδηροδρομικών γραμμών εγκαθιστώντας ηλιακούς συλλέκτες που μπορούν εύκολα να αφαιρεθούν για συντήρηση σιδηροδρόμων. Εάν επιτύχει, αυτό το μοντέλο θα μπορούσε να επεκταθεί σε όλο τον κόσμο, αλλάζοντας τον τρόπο που σκεφτόμαστε την ηλιακή ενέργεια.
Ένα νέο σύνορο για την ηλιακή ενέργεια
Καθώς αυξάνονται οι παγκόσμιες ενεργειακές απαιτήσεις, κάθε διαθέσιμος χώρος γίνεται μια πιθανή πηγή καθαρής ενέργειας. Μετά την εισαγωγή ηλιακών δρόμων και φωτοβολταϊκών πεζοδρομίων, η εστίαση έχει πλέον μετατοπιστεί στους σιδηροδρόμους—πιο συγκεκριμένα, στις περιοχές μεταξύ των γραμμών. Η ελβετική νεοσύστατη εταιρεία Sun-Ways εγκαινίασε πρόσφατα μια πιλοτική εγκατάσταση που περιλαμβάνει 48 μεμονωμένα ηλιακά πάνελ 380 watt κατά μήκος μιας διαδρομής 100 μέτρων στο Buttes, που βρίσκεται στο καντόνι Neuchâtel. Από τις 28 Απριλίου, επιβατικά τρένα λειτουργούν ακριβώς πάνω από αυτό το νέο ηλιακό εργοστάσιο.
Η εγκατάσταση αυτών των πάνελ πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας εξειδικευμένο εξοπλισμό από την συνεργαζόμενη εταιρεία Scheuchzer. Αυτό που κάνει αυτή την πρωτοβουλία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η χρήση ενός κατοχυρωμένου με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας συστήματος στήριξης που επιτρέπει την εύκολη αφαίρεση των πάνελ. Αυτό είναι επωφελές, καθώς οι σιδηροδρομικές γραμμές απαιτούν τακτικούς ελέγχους και συντήρηση, καθιστώντας ένα κινητό ηλιακό σύστημα μια πρακτική λύση.
Δοκιμές για ένα βιώσιμο μέλλον
Αναμενόμενο να παράγει περίπου 16 MWh ετησίως, αυτό το πιλοτικό έργο μπορεί να φαίνεται μέτριο - ακριβώς όσο χρειάζεται για να καλύψει την κατανάλωση ενέργειας τριών έως τεσσάρων ελβετικών νοικοκυριών. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι πρόκειται απλώς για ένα δοκιμαστικό έργο. Η εγκατάσταση θα υποβληθεί σε μια αυστηρή φάση δοκιμών για τρία χρόνια, όπως ορίζεται από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μεταφορών, η οποία θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για μια ευρύτερη εφαρμογή της ιδέας. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Sun-Ways σχεδιάζει να διερευνήσει διάφορες τεχνολογίες επίστρωσης πάνελ και να αξιολογήσει πώς οι μονάδες ανταποκρίνονται στις μοναδικές μηχανικές συνθήκες που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν.
Εάν αυτές οι δοκιμές αποδώσουν θετικά αποτελέσματα, η Sun-Ways έχει φιλόδοξα σχέδια να επεκταθεί σε ολόκληρο το ελβετικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Σύμφωνα με τον ιδρυτή της εταιρείας, το θεωρητικό δυναμικό για την παραγωγή ηλιακής ενέργειας στα 5.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου της Ελβετίας εκτιμάται σε εντυπωσιακή 1 TWh ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι εφικτά, η χώρα θα μπορούσε να φιλοξενήσει έως και 2,5 εκατομμύρια ηλιακούς συλλέκτες. Τελικός στόχος είναι η χρήση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας για την τροφοδοσία των ίδιων των τρένων.
Η ανάγκη για επέκταση πέρα από την Ελβετία
Οι φιλοδοξίες της Sun-Ways δεν περιορίζονται μόνο στα ελβετικά σύνορα. Η εταιρεία ήδη εξετάζει πρόσθετα πιλοτικά έργα σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Νότια Κορέα, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες, μεταξύ άλλων. Αυτή η καινοτόμος προσέγγιση στην παραγωγή ενέργειας από τους σιδηροδρόμους θα μπορούσε πραγματικά να αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ηλιακή τεχνολογία και τις εφαρμογές της.
Καθώς αυτό το πιλοτικό έργο εξελίσσεται, παρουσιάζει μια συναρπαστική ευκαιρία για επανάσταση στη σχέση μεταξύ ηλιακής ενέργειας και δημόσιων συγκοινωνιών.
www.worldenergynews.gr






