Η πίεση για επέκταση του LNG αμφισβητείται, καθώς οι ενεργειακοί αναλυτές προειδοποιούν για την ικανότητα του καναδικού φυσικού αερίου να ανατγωνιστικό στις παγκόσμιες αγορές με βάση το κόστος
Όταν ο πρωθυπουργός Mark Carney συμπεριέλαβε ένα έργο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη λίστα του με τα πρώτα πέντε «μεγάλα έργα» που η κυβέρνησή του θα βοηθούσε στην επιτάχυνση, δεν ήταν μόνο οι αντίπαλοι της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων που εξεπλάγησαν.
Οι αναλυτές ενεργειακής πολιτικής έχουν εκφράσει αμφιβολίες για την απόφαση και λένε ότι το σημαντικό ερώτημα που πρέπει να τεθεί είναι τι έχει σταματήσει τη δεύτερη φάση του LNG Canada να προχωρήσει σύμφωνα με το cbc.ca.
«Στην πραγματικότητα, έχει λάβει όλες τις εγκρίσεις που χρειάζεται για σχεδόν μια δεκαετία», δήλωσε η Amanda Bryan, ανώτερη αναλύτρια στην ομάδα πετρελαίου και φυσικού αερίου στο think tank ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής του Ινστιτούτου Pembina.
«Η αβεβαιότητα, νομίζω, προέρχεται στην πραγματικότητα από την παγκόσμια αγορά. Και από το γεγονός ότι δεν είναι σαφές ποια είναι η επιχειρηματολογία ή πόσο ισχυρή είναι για το καναδικό LNG».
Κατά την ανακοίνωση των έργων την Τετάρτη, ο Carney δήλωσε ότι η επέκταση του τερματικού σταθμού «θα βοηθήσει άμεσα τη χώρα να μετατραπεί σε ενεργειακή υπερδύναμη».
«Θα διαφοροποιήσει τους εμπορικούς μας εταίρους, θα βοηθήσει στην κάλυψη της παγκόσμιας ζήτησης για ασφαλή ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα και θα υποστηρίξει δεκάδες χιλιάδες νέες υψηλά αμειβόμενες σταδιοδρομίες», είπε.
Το έργο θέτει σε κίνδυνο τους κλιματικούς στόχους
Εκτός όμως από τις ανησυχίες των αναλυτών σχετικά με τη βιωσιμότητα των ενεργειακών αγορών, οι υποστηρικτές του κλίματος σημειώνουν επίσης ότι ο διπλασιασμός του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενός ορυκτού καυσίμου που είναι λιγότερο ρυπογόνο στην καύση από τον άνθρακα ή το πετρέλαιο, αλλά παρόλα αυτά είναι ορυκτό καύσιμο, θέτει σε κίνδυνο τους κλιματικούς στόχους τόσο στη Βρετανική Κολομβία όσο και στον Καναδά και στέλνει αρνητικό μήνυμα στον υπόλοιπο κόσμο.
«Παράγει πολλές εκπομπές τόσο στην παραγωγή όσο και στη μεταφορά του αερίου με διαρροές μεθανίου και σε όλα τα υπόλοιπα», δήλωσε ο Tim Gray, εκτελεστικός διευθυντής της ομάδας υπεράσπισης Environmental Defence.
Προς το παρόν, σχεδόν όλο το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο του Καναδά εξάγεται σε μία μόνο αγορά: τις ΗΠΑ.
Ωστόσο, τον Ιούνιο, η LNG Canada ξεκίνησε την παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου για εξαγωγή στις εγκαταστάσεις της στο Kitimat, Βρετανική Κολομβία, περίπου 650 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του Βανκούβερ. Η μονάδα θα παραλαμβάνει φυσικό αέριο, το οποίο θα μεταφέρεται μέσω του αγωγού Coastal GasLink από κοντά στο Dawson Creek στα βορειοανατολικά της Βρετανικής Κολομβίας, θα το ψύχει και θα το μεταφέρει στις ασιατικές αγορές.
Ο δρόμος για την έναρξη λειτουργίας του LNG Canada ήταν μακρύς και γεμάτος προκλήσεις, ειδικά με χρόνια διαμαρτυριών και νομικών προκλήσεων σχετικά με τον αγωγό Coastal GasLink.
Ο ιδιοκτήτης του αγωγού, TC Energy, λέει ότι η συμπερίληψη του LNG Canada στις λίστες των μεγάλων έργων «αντανακλά τον ουσιαστικό ρόλο που διαδραματίζουν οι ενεργειακές υποδομές στην οικονομική κυριαρχία και την ενεργειακή ασφάλεια του Καναδά».
Θα δώσει οικονομική ώθηση;
Όταν το πρώτο δεξαμενόπλοιο έφυγε από τον τερματικό σταθμό εξαγωγής LNG Canada τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, θεωρήθηκε ως ένα σημαντικό βήμα για τη βιομηχανία LNG του Καναδά και τις προσπάθειές της να βρει νέους πελάτες στο εξωτερικό.
Ο πρωθυπουργός της Βρετανικής Κολομβίας, David Eby, χαιρέτισε τα 40 δισεκατομμύρια δολάρια που έχουν δεσμευτεί από μια κοινοπραξία ξένων εταιρειών για την κατασκευή του τερματικού σταθμού εξαγωγής και δήλωσε ότι το έργο θα συνεισφέρει κατά 0,4% στο ΑΕΠ του Καναδά μόλις τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
Επίσης, εξήρε τους 65.000 ανθρώπους που βρήκαν εργασία στο έργο και τον συνδεδεμένο αγωγό κατά την εξαετή περίοδο κατασκευής του.
Ωστόσο, ανεξάρτητες ομάδες πολιτικής για την ενέργεια και το κλίμα έχουν εκφράσει εδώ και καιρό αμφιβολίες για την οικονομική άποψη του έργου.
«Το LNG του Καναδά δεν είναι στην πραγματικότητα πολύ ανταγωνιστικό από άποψη κόστους», δήλωσε ο Bryant της Pembina. Μια προηγούμενη έκθεση από το Carbon Tracker, διεθνές think tank χρηματοοικονομικών, εκτίμησε ότι λόγω των μεγάλων αρχικών επενδύσεων που απαιτούνται για την κατασκευή της υποδομής LNG του Καναδά, το κόστος παραγωγής ενός δισεκατομμυρίου κυβικών ποδιών LNG στη Βρετανική Κολομβία θα είναι 24 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε σύγκριση με τον παγκόσμιο μέσο όρο των 15 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.
Ένα άλλο μεγάλο ανεξάρτητο think tank, το Canadian Climate Institute, προειδοποίησε ότι η «προοπτική ταχείας υλοποίησης έργων πετρελαίου και φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του LNG, χωρίς τον μετριασμό των επιπτώσεων των εκπομπών μέσω ηλεκτροδότησης ή άλλων μέσων, αποτελεί κίνδυνο για τους στόχους εκπομπών του Καναδά».
Δύσκολος ο ανταγωνισμός
Το Διεθνές Ινστιτούτο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, μια άλλη ομάδα πολιτικής με έδρα τον Καναδά, έχει υποστηρίξει ότι η επέκταση του LNG του Καναδά είναι οικονομικά επικίνδυνη, επειδή χωρίς σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις, θα δυσκολευτεί να ανταγωνιστεί το φθηνότερο φυσικό αέριο από άλλες χώρες.
Ο Bryant σημειώνει επίσης ότι ενώ δημιουργούνται πολλές θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και τις αρχικές φάσεις του έργου, είναι συνήθως προσωρινές και δεν διαρκούν καθ' όλη τη μακροπρόθεσμη λειτουργία του έργου.
Μηδενικές εκπομπές
Η κυβέρνηση της Βρετανικής Κολομβίας έχει θέσει ως στόχο μηδενικών καθαρών εκπομπών έως το 2050 και ως ενδιάμεσο στόχο για το 2030. Μια κυβερνητική έκθεση δείχνει ότι η επαρχία βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο για να μην επιτύχει αυτόν τον στόχο - χωρίς τις πρόσθετες εκπομπές από την επέκταση του LNG.
Ο αγωγός και ο τερματικός σταθμός μεταφέρουν αέριο από τον σχηματισμό Montney, μια περιοχή 130.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στη βόρεια Βρετανική Κολομβία και την Αλμπέρτα.
Ο ποταμός Μόντνεϊ είναι ένας σημαντικός πόρος και μια μελέτη του 2022 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Energy Policy τον χαρακτήρισε ως βόμβα άνθρακα - ένα μεγα-έργο ορυκτών καυσίμων που, εάν αξιοποιηθεί πλήρως, θα μπορούσε να καταλήξει να προσθέσει δισεκατομμύρια τόνους άνθρακα στην ατμόσφαιρα και να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Η επέκταση του LNG Canada θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις τόσο στο παγκόσμιο κλίμα όσο και στους εγχώριους στόχους μείωσης των εκπομπών του Καναδά.
Αν και οι εκπομπές που προκύπτουν από τη χρήση του αερίου ως επί το πλείστον δεν θα υπολογίζονται στα σύνολα του Καναδά - αυτό θα συμβεί στις ξένες χώρες που το αγοράζουν - εκτιμάται ότι η καύση όλων των αποθεμάτων του Montney θα οδηγήσει σε 13,7 δισεκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2, σύμφωνα με τη μελέτη.
Η Liz McDowell, ανώτερη διευθύντρια εκστρατειών στην περιβαλλοντική ομάδα Stand Earth, εκτιμά ότι ένα διευρυμένο LNG Canada θα έθετε τους κλιματικούς στόχους της Βρετανικής Κολομβίας εκτός εμβέλειας.
Ανέφερε ότι εάν προχωρήσει η δεύτερη φάση, οι εκπομπές του LNG Canada θα μπορούσαν να φτάσουν το 10% των συνολικών εκπομπών της Βρετανικής Κολομβίας.
Η εγκατάσταση έχει ήδη αποσυρθεί από τα σχέδια για χρήση μόνο καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας στη δεύτερη φάση επέκτασής της, και οι εκπομπές από τις λειτουργίες στον τερματικό σταθμό LNG (υγροποίηση και επεξεργασία του αερίου), υπολογίζονται στα σύνολα του Καναδά.
Μια καλύτερη επιλογή, τόνισε, θα ήταν να συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια.
www.worldenergynews.gr






