Μια πιθανή αναθεώρηση του νόμου
Η κίνηση, οι λεπτομέρειες της οποίας εξακολουθούν να συζητούνται από αξιωματούχους της ΕΕ πριν από την παρουσίασή της, θα μπορούσε να οδηγήσει στην αναβολή της ουσιαστικής απαγόρευσης κατά πέντε χρόνια ή στην επ' αόριστον χαλάρωση, ανέφεραν επίσημες πηγές και πηγές του κλάδου.
Η πιθανή αναθεώρηση του νόμου του 2023 που απαιτεί όλα τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που πωλούνται στο μπλοκ των 27 κρατών από το 2035 να είναι χωρίς εκπομπές CO2 θα ήταν η πιο σημαντική υποχώρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις πράσινες πολιτικές της τα τελευταία πέντε χρόνια.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποβάλει μια σαφή πρόταση για την κατάργηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης», δήλωσε την Παρασκευή ο Manfred Weber, επικεφαλής της μεγαλύτερης ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. «Ήταν ένα σοβαρό λάθος βιομηχανικής πολιτικής».
Η μη τήρηση της απαγόρευσης έχει διχάσει τον κλάδο. Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Stellantis, ιδιοκτήτρια της Fiat, έχουν πιέσει σκληρά για την χαλάρωση των στόχων εν μέσω έντονου ανταγωνισμού από τους Κινέζους ανταγωνιστές χαμηλότερου κόστους. Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων, ωστόσο, θεωρεί ότι παραχωρεί περισσότερο έδαφος στην Κίνα στη μετατόπιση της ηλεκτροκίνησης.
«Η τεχνολογία είναι έτοιμη, η υποδομή φόρτισης είναι έτοιμη και οι καταναλωτές είναι έτοιμοι», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Polestar (PSNY.O). «Τι περιμένουμε λοιπόν;»
Κινητήρες καύσης για το «υπόλοιπο του αιώνα»
Ο νόμος του 2023 σχεδιάστηκε για να επιταχύνει τη μετάβαση από τους κινητήρες καύσης σε μπαταρίες ή κυψέλες καυσίμου και να επιβάλει πρόστιμα στους αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν κατάφεραν να επιτύχουν τους στόχους.
Η επίτευξη των στόχων σημαίνει πώληση περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων, όπου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν σε σχέση με την Tesla και Κινέζους παραγωγούς όπως η BYD και η Geely.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα, αλλά λέει ότι η ζήτηση έχει μείνει πίσω από τις προσδοκίες, καθώς οι καταναλωτές διστάζουν να αγοράσουν πιο ακριβά ηλεκτρικά οχήματα και η υποδομή φόρτισης είναι ανεπαρκής. Οι δασμοί της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής έχουν μειώσει μόνο ελαφρώς την πίεση.
«Δεν είναι μια βιώσιμη πραγματικότητα σήμερα στην Ευρώπη», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, Jim Farley, σε δημοσιογράφους στη Γαλλία την περασμένη εβδομάδα, ανακοινώνοντας μια συνεργασία με τη Renault για να βοηθήσει στη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι ανάγκες της βιομηχανίας «δεν ήταν καλά ισορροπημένες» με τους στόχους CO2 της ΕΕ, είπε.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να συμμορφωθούν
Η ΕΕ έδωσε στον τομέα «χώρο ανάπαυσης» τον Μάρτιο, επιτρέποντας στις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμμορφωθούν με τους στόχους του 2025 σε διάστημα τριών ετών. Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να συνεχίσουν να πωλούν μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης παράλληλα με τα plug-in υβριδικά, τα ηλεκτρικά οχήματα επέκτασης αυτονομίας με καύσιμα «ουδέτερου CO2» - συμπεριλαμβανομένων βιοκαυσίμων που παράγονται από γεωργικά υπολείμματα και απόβλητα όπως το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε τον Οκτώβριο ότι είναι ανοιχτή στη χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων και «προηγμένων βιοκαυσίμων».
«Συνιστούμε μια πολυτεχνολογική προσέγγιση», δήλωσε ο Τοντ Άντερσον, επικεφαλής τεχνολογίας στον κατασκευαστή συστημάτων καυσίμου με κινητήρες εσωτερικής καύσης Phinia (PHIN.N), ανοίγοντας νέα καρτέλα, προσθέτοντας ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα «υπάρχει για το υπόλοιπο του αιώνα».
Οι απόψεις διίστανται
Εν τω μεταξύ, η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων υποστηρίζει ότι η κίνηση θα υπονομεύσει τις επενδύσεις και θα ωθήσει την ΕΕ ακόμη περισσότερο πίσω από την Κίνα.
«Σίγουρα θα έχει αποτέλεσμα», δήλωσε ο Ρικ Γουίλμερ, Διευθύνων Σύμβουλος του παρόχου υλικού και λογισμικού φόρτισης ChargePoint (CHPT.N), ανοίγοντας νέα καρτέλα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν ο στόχος του 2030 για μείωση των εκπομπών των αυτοκινήτων κατά 55% να εφαρμοστεί σταδιακά σε διάστημα αρκετών ετών και να μειωθεί η μείωση κατά 50% για τα φορτηγά. Η Γερμανία επιθυμεί βιώσιμες πρακτικές, όπως η χρήση χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, να συνυπολογίζονται στις μειώσεις των εκπομπών CO2.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει επίσης λεπτομερώς ένα σχέδιο για την αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στους εταιρικούς στόλους, ιδίως των εταιρικών αυτοκινήτων, τα οποία αποτελούν περίπου το 60% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η αυτοκινητοβιομηχανία επιθυμεί κίνητρα, δείχνοντας το Βέλγιο ως χώρα όπου οι επιδοτήσεις έχουν λειτουργήσει, αντί για υποχρεωτικούς στόχους.
Η Επιτροπή είναι πιθανό να προτείνει τη θέσπιση μιας νέας κανονιστικής κατηγορίας για τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα που θα απολαμβάνουν χαμηλότερους φόρους και θα κερδίζουν επιπλέον πιστώσεις για την επίτευξη των στόχων CO2.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις
Οι περιβαλλοντικές ομάδες λένε ότι η ΕΕ θα πρέπει να τηρήσει τον στόχο της για το 2035, υποστηρίζοντας ότι τα βιοκαύσιμα είναι σε έλλειψη, δεν είναι πραγματικά ουδέτερα ως προς τις εκπομπές CO2 και η προμήθειά τους θα ήταν απαγορευτικά ακριβή.
«Η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει στην πορεία της προς την ηλεκτρική ενέργεια», δήλωσε ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της ομάδας υπεράσπισης των καθαρών μεταφορών T&E. «Είναι σαφές ότι η ηλεκτρική ενέργεια είναι το μέλλον».
www.worldenergynews.gr






