Ενέργεια

Οι βασικοί άξονες του προσχεδίου της Κομισιόν για την αποθήκευση φυσικού αερίου - Εξετάζεται ρύθμιση για κρατικές προμήθειες αερίου

Οι βασικοί άξονες του προσχεδίου της Κομισιόν για την αποθήκευση φυσικού αερίου - Εξετάζεται ρύθμιση για κρατικές προμήθειες αερίου
Τι  θα ζητά μεταξύ άλλων η Επιτροπή από διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και διαχειριστές εξισορρόπησης για την διαχείριση αποθεμάτων

Με τον Ρώσο – Ουκρανικό πόλεμο να βρίσκεται στο απόγειο του και τις τιμές των ενεργειακών προϊόντων να εκτινάσσονται σε δυσθεώρητα ύψη, η ελληνική κυβέρνηση ανησυχεί για τις επιπτώσεις στην οικονομία από την άνοδο των τιμών. Παράλληλα η κυβέρνηση εξετάζει την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης, που να επιτρέπει την κρατική προμήθεια αερίου για την ασφάλεια εφοδιασμού.

Την ίδια ώρα η Ευρωπαΐκή Επιτροπή επιδιώκει να προετοιμάσει τα κράτη-μέλη για την δύσκολη επόμενη περίοδο και εντός των αμέσως επόμενων ημερών αναμένεται να ανακοινώσει σχετικό σχέδιο. Σύμφωνα με το προσχέδιο που έχει δει το φως της δημοσιότητας, το πλάνο της Κομισιόν δίνει άμεση προτεραιότητα στην αποθήκευση φυσικού αερίου
Η αποθήκευση αναδεικνύεται ως η μόνη λύση για την οριστική μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, αναφέρει η Επιτροπή, προτρέποντας τα κράτη μέλη να λάβουν μέτρα για να εξασφαλίσουν την αναπλήρωση των αποθεμάτων στους αποθηκευτικούς χώρους εν όψει του επόμενου χειμώνα.

Τα μέτρα αυτά μπορεί να είναι:

α) Επιβολή υποχρέωσης στους χρήστες αποθηκών φυσικού αερίου, να τηρούν ελάχιστα αποθέματα.
β) Επιβολή υποχρέωσης στους ιδιοκτήτες αποθηκευτικών χώρων να προσφέρουν αποθηκευτικό χώρο , ακόμη και κάτω του κόστους με το κράτος να καλύπτει τη διαφορά.
γ) Υποβολή αιτήματος προς τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς ή τους διαχειριστές εξισορρόπησης για την αγορά και διαχείριση στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου.
Η Επιτροπή θα προτείνει έναν μηχανισμό για τη διασφάλιση της διαφάνειας των τιμών αναπλήρωσης των αποθεμάτων στις αποθήκες και αξιολόγησης ότι τα μέτρα λαμβάνονται έγκαιρα ώστε να επιτευχθεί ο στόχος πλήρωσης του 80% έως τις 30 Σεπτεμβρίου, κάθε χρόνου.

Εξάλλου, το πακέτο μέτρων, που είχε παρουσιάσει τον Δεκέμβριο η Κομισιόν προέβλεπε τη δυνατότητα κοινής προμήθειας στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου από τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς σε περιόδους έκτακτης ανάγκης. Μάλιστα η Επιτροπή έχει δηλώσει την ετοιμότητά της να διευκολύνει τη δημιουργία ενός πιλοτικού έργου για μία τέτοια κοινής διαδικασίας προμήθειας.
Ακόμα, το προσχέδιο αναφέρει ότι :
• Η Επιτροπή θα υποστηρίξει τον περιφερειακό συντονισμό, μέσω ομάδων κινδύνου κατά περιοχές, για την κατανομή του κόστους και τη χρηματοδότησή του, προκειμένου να διασφαλιστεί η σωστή πλήρωση των αποθηκών για την επόμενη χειμερινή περίοδο.
• Τα κράτη μέλη πρέπει να μεριμνήσουν ώστε οι επιχειρήσεις φυσικού αερίου να λαμβάνουν μέτρα για τη διασφάλιση της προμήθειας σε ευάλωτους πελάτες σε δύσκολες συνθήκες.
• Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο ήδη εξασφαλίζει έκπτωση τουλάχιστον 50% του τιμολόγια μεταφοράς στην αποθήκευση. Η Επιτροπή αναμένεται να προτείνει την αύξηση του επιπέδου της έκπτωσης έως 100% ως κίνητρο για αναπλήρωση αποθήκευσης.
• Τα κράτη μέλη μπορούν να παράσχουν κίνητρα στους προμηθευτές να διασφαλίζουν εγκαίρως επαρκή επίπεδα αποθήκευσης αερίου για τον επόμενο χειμώνα, συμβάλλοντας έτσι στη σταθεροποίηση της χονδρικής αγοράς φυσικού αερίου. Η ενίσχυση θα μπορούσε, για παράδειγμα, να χορηγηθεί με τη μορφή αμφίδρομης σύμβασης επί της διαφοράς με τους δικαιούχους που δραστηριοποιούνται στην αποθήκευση αερίου.
Εκτός από τις παραπάνω δράσεις, η Κομισιόν θεωρεί σημαντική την επίσπευση των διαδικασιών για την αναθεώρηση του κανονισμού ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο, με στόχο τη διαμόρφωση μίας στρατηγικής προσέγγισης της διασφάλισης επάρκειας αερίου. Επιπλέον, η Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο να τεθεί νομική απαίτηση για τα κράτη μέλη, ότι θα εξασφαλίζουν ένα ελάχιστο επίπεδο αποθήκευσης έως τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους.

Η Επιτροπή εξετάζει επίσης ευρύτερες αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποθήκευση αερίου

Ας σημειωθεί τέλος ότι η Κοσιμιόν, στις τελευταίες στις εκτιμήσεις, που είχαν ανακοινωθεί λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, προέβλεπε ότι οι αποθηκευτικοί χώροι της ΕΕ μετά το τέλος της χειμερινής περιόδου θα είναι γεμάτοι στο 10% έως 20% της χωρητικότητας τους. Οσο για τις τιμές, τόσο του φυσικού αερίου όσο και του ηλεκτρισμού προέβλεπε ότι θα συνεχίσουν να είναι σε υψηλά επίπεδα και να παρουσιάζουν έντονη αστάθεια τουλάχιστον έως το τέλος του 2022. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα, με τις τιμές τις τελευταίες ημέρες να ανεβαίνουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και την Ευρώπη να αναζητά ταχύτερους τρόπους υποκατάστασης του ρωσικού αερίου.

Οι δυνητικές πηγές προμήθειας

Παράλληλα λύσεις που έχουν εξεταστεί πέραν των κινήσεων της ΔΕΠΑ,  είναι η αύξηση της προμήθειας από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του αγωγού ΤΑΡ, η αγορά επιπλέον ποσοτήτων από την αλγερινή Sonatrach, καθώς και η προμήθεια υγροποιημένου αερίου (LNG) από την Αίγυπτο.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση εξετάζει την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης, που να επιτρέπει την κρατική προμήθεια αερίου για την ασφάλεια εφοδιασμού.

Σε ότι αφορά το Αζερμπαιτζάν φαίνεται ότι οι επαφές που έχουν ήδη γίνει δεν απέδωσαν, διότι η Socar δεν έχει διαθεσιμότητα αερίου.
Οι Αλγερινοί έχουν δείξει προθυμία να βοηθήσουν όμως την ώρα την κρίσης και αν η Μόσχα κλείσει τις στρόφιγγες, τότε οι εξελίξεις θα είναι δραματικές, καθώς όλες οι χώρες της Ευρώπης θα αναζητούν ταυτόχρονα φυσικό αέριο, σχεδόν όλοι από τις ίδιες πηγές.
Η Αίγυπτος, απ’ότι προκύπτει από τις επαφές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, θα ήταν διατεθειμένη να αποστείλει φορτία LNG στη χώρα μας.

www.worldenergynews.gr






Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης