Συνομιλίες για την κατασκευή της υποθαλάσσιας γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Αλβανίας και Ιταλίας ενώ συνεχίζονται και οι συνομιλίες για την διασύνδεση με Ελλάδα
Μια ακόμη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση προωθείται στη γειτονιά μας με την ιταλική εταιρία διαχείρισης του δικτύου TERNA, να βρίσκεται σε συζητήσεις με την αντίστοιχη Αλβανική OST, για την κατασκευή της υποθαλάσσιας γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Αλβανίας και Ιταλίας.
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι συζητήσεις μεταξύ TERNA και ΑΔΜΗΕ για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας. Μάλιστα εντός του Οκτωβρίου αναμένεται να γίνει συνάντηση σε τεχνικό επίπεδο μεταξύ των δύο Διαχειριστών με στόχο την ωρίμανση του έργου.
Σε ότι αφορά τη διασύνδεση Ιταλίας - Αλβανίας εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει το 2029 και στόχος του έργου είναι η ενσωμάτωση της αλβανικής αγοράς στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας.
Επί του παρόντος, το αλβανικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι διασυνδεδεμένο με τα συστήματα του Κοσόβου, του Μαυροβουνίου και της Ελλάδας, μέσω έξι διασυνοριακών γραμμών μεταφοράς ενέργειας, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η υποθαλάσσια γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης Αλβανίας‑Ιταλίας αποτελεί μέρος του Διαδρόμου 8 (Corridor 8), ο οποίος συνδέει την Ευρώπη με τη Βουλγαρία μέσω της Αλβανίας και της Βόρειας Μακεδονίας. Η διασύνδεση Ιταλίας- Αλβανίας θα ακολουθεί τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα και ξεκινώντας από το Μπάρι και το Μπρίντιζι της Ιταλίας, θα συνεχίζεται προς την Αυλώνα και το Δυρράχιο, κατόπιν προς την Ελμπασάν, μέσω του περάσματος Qafe Thana, όπου θα γίνεται η σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, καταλήγοντας εν τέλει στη Βάρνα και στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας.
Οι πρώτες ενέργειες για την κατασκευή του υποθαλάσσιου καλωδίου Ιταλίας‑Αλβανίας έγιναν το 2007, ενώ το έργο επανήλθε στο προσκήνιο το 2023, όταν ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας (OST) και ο Ιταλικός Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς (TERNA) συμφώνησαν να ξεκινήσει η εκπόνηση της τεχνικής και οικονομικής μελέτης σκοπιμότητας του έργου.
Τον Δεκέμβριο 2023 ανακοινώθηκε και η συμμετοχή στο έργο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, κατόπιν συμφωνίας με την Ιταλία, ενώ τον Αύγουστο 2024 πραγματοποιήθηκε συνάντηση εκπροσώπων των διαχειριστών μεταφοράς των δυο χωρών, κατά την οποία υπογραμμίστηκε η μεγάλη σημασία των γραμμών διασύνδεσης, όχι μόνον από ενεργειακής πλευράς αλλά και γεωπολιτικά.
1,2 δις ευρώ για την σύνδεση Ελλαδας Ιταλίας
Σε ότι αφορά την δεύτερη Ελληνοιταλική διασύνδεση πρέπει να σημειωθεί ότι έχει ήδη συμπεριληφθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύων (TYNDP) 2024 των Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς και έχει προταθεί από κοινού για ένταξη στον δεύτερο κατάλογο Έργων Κοινού και Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI).
Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δις ευρώ που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2031 και θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των συστημάτων Ελλάδας και Ιταλίας από 500 και 1000 MW.
Tο έργο περιλαμβάνεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του δικτύου του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2024-2033 και εκτιμάται ότι διευκολύνει την αυξημένη διείσδυση μονάδων ΑΠΕ και στα δύο Συστήματα ενώ θα ενισχύσει τη σύγκλιση των αγορών ενέργειας.
Το έργο ξεκίνησε να συζητείται μεταξύ των δυο διαχειριστών ήδη από τον Νοέμβριο του 2020 οπότε και συγκροτήθηκε κοινή ομάδα εργασίας η οποία αποφάσισε ότι η πλέον ενδεδειγμένη και βέλτιστη τεχνοοικονομικά λύση είναι η υλοποίηση ενός νέου διπολικού συνδέσμου Συνεχούς Ρεύματος 400kV ονομαστικής ισχύος 1000 MW με τεχνολογία μετατροπέων τάσης και επιστροφή μέσω θαλάσσης ή εναλλακτικά μέσω μεταλλικού αγωγού επιστροφής, συνολικού μήκους όδευσης 275km μέσω υποβρυχίων (220km) και υπογείων (55km) καλωδίων.






