Οι όγκοι άνθρακα που μεταφέρθηκαν κατά μήκος του ποταμού Ρήνου, από τα λιμάνια της βορειοδυτικής Ευρώπης προς τους γερμανικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας, μειώθηκαν κατά 13% πέρυσι και αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω το 2025 καθώς συνεχίζεται η πράσινη μετάβαση της περιοχής, όπως αναφέρει η Montel.
Oι μεταφορές άνθρακα
Συνολικά 17,5 εκατομμύρια τόνοι μεταφέρθηκαν με φορτηγίδες κατά μήκος της βασικής ευρωπαϊκής πλωτής οδού το 2024, από 20,2 εκατομμύρια τόνους το 2023, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις που δόθηκαν αργά την Τετάρτη από την Κεντρική Επιτροπή για τη Ναυσιπλοΐα του Ρήνου (CCNR).
«Η πτωτική τάση είναι πιθανό να συνεχιστεί», δήλωσε ο διαχειριστής στατιστικών και παρατήρησης αγοράς του CCNR, Norbert Kriedel.
Ο διεθνής οργανισμός με έδρα το Στρασβούργο - ο οποίος περιλαμβάνει πέντε κράτη μέλη, τα οποία ασχολούνται με ζητήματα που αφορούν την εσωτερική ναυσιπλοΐα στον Ρήνο - ανέφερε στην τελευταία του έκθεση για την αγορά ότι οι μεταφορές άνθρακα κατά το πρώτο εξάμηνο του περασμένου έτους ήταν κατά 27% χαμηλότερες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε μόλις 8,6 εκατομμύρια τόνους.
«Ενώ η μεταφορά άνθρακα ακολούθησε ανοδική τάση το 2022, κυρίως λόγω της υψηλής ζήτησης άνθρακα κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, αυτή η τάση εξαφανίστηκε το 2023 και το 2024», ανέφερε η έκθεση.
«Κατά συνέπεια, η σημαντική πτωτική τάση στη μεταφορά άνθρακα, η οποία είχε ήδη ξεκινήσει το 2013, συνεχίστηκε», ανέφερε, σημειώνοντας ότι ο κύριος λόγος για αυτό ήταν η ενεργειακή μετάβαση στη Γερμανία.
Η χώρα στοχεύει να καταργήσει σταδιακά την παραγωγή ενέργειας από άνθρακα έως το 2030 και να γίνει ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2045.
Μια ευρύτερη μείωση
Οι εισαγωγές θερμικού άνθρακα στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά περίπου 50% πέρυσι σε πολυετές χαμηλό, ανέφερε η Montel τον Ιανουάριο, καθώς η ζήτηση για καύσιμο μειώθηκε εν μέσω κλεισίματος εργοστασίων και της συνεχιζόμενης ανάπτυξης πράσινης δυναμικότητας.
Έτσι, τα μέσα επίπεδα αποθεμάτων στους τερματικούς σταθμούς εισαγωγής του Άμστερνταμ, του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας (ARA) πέρυσι μειώθηκαν σε 4,7 εκατομμύρια τόνους, από σχεδόν 6 εκατομμύρια τόνους το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε η Montel. Μέχρι στιγμής φέτος έχουν κατά μέσο όρο μόλις 3,6 εκατομμύρια τόνους.
Τα αποθέματα στους δύο μεγαλύτερους κόμβους εισαγωγής, το EMO στο Ρότερνταμ και το OBA στο Άμστερνταμ, μειώθηκαν κατά 24% και 64% αντίστοιχα, σε μέσους όρους 2,5 εκατομμυρίων τόνων και 0,66 εκατομμυρίων τόνων τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ο μικρότερος τερματικός σταθμός EBS στο Ρότερνταμ εμφανίστηκε αυτή την εβδομάδα με μόλις 0,08 εκατομμύρια τόνους σε απόθεμα, σε σύγκριση με μέσο όρο 0,69 εκατομμυρίων τόνων τον Ιανουάριο-Απρίλιο του 2024.
«Δεν είναι στο σχέδιό μας να καταργήσουμε σταδιακά τη διαχείριση άνθρακα, αλλά δεν έρχονται νέες παραγγελίες άνθρακα σε εμάς», δήλωσε μια πηγή στον τερματικό σταθμό.
Οι μεταφορές μέσω Ρήνου
Ο Ρήνος είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός στην κεντρική και δυτική Ευρώπη, που εκτείνεται από την Ελβετία, μέσω Αυστρίας, Γερμανίας, Γαλλίας και Ολλανδίας μέχρι τη Βόρεια Θάλασσα.
Οι σποραδικές διακοπές στη ναυτιλία κατά μήκος της διαδρομής τα τελευταία χρόνια, λόγω είτε εξαιρετικά υψηλών είτε χαμηλών επιπέδων νερού, έχουν μερικές φορές επηρεάσει βαθιά τις τιμές του άνθρακα, επηρεάζοντας το σχετικό κόστος παραγωγής ενέργειας από άνθρακα.
www.worldenergynews.gr






