Ενέργεια & Αγορές

Το χάσμα ΟΠΕΚ - ΙΕΑ για την ζήτηση πετρελαίου - Τελικά χρειάζονται νέες επενδύσεις 18 τρισ. δολ.;

Το χάσμα ΟΠΕΚ - ΙΕΑ για την ζήτηση πετρελαίου - Τελικά χρειάζονται νέες επενδύσεις 18 τρισ. δολ.;
Ο ΟΠΕΚ προβλέπει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει τα 123 εκατ. βαρέλια την ημέρα έως το 2050, ζητώντας 18,2 τρισ.δολ. σε νέες επενδύσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο - O IEA πιστεύει ότι η ζήτηση θα κορυφωθεί πριν από το 2030 και απορρίπτει τέτοιες μακροπρόθεσμες επενδυτικές ανάγκες

Ο κόσμος χρειάζεται 18,2 τρισεκατομμύρια δολάρια σε νέες επενδύσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο κατά την περίοδο έως το 2050, προκειμένου να εξασφαλίσει επαρκή προσφορά. Αυτό προειδοποίησε ο ΟΠΕΚ στο World Oil Outlook 2025. Ωστόσο, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εξακολουθεί να πιστεύει ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου θα κορυφωθεί πριν από το 2030, υποδηλώνοντας ότι δεν υπάρχει τέτοια ανάγκη για επενδύσεις όπως αναφέρει το Oil Price.

Σύμφωνα με τον ΟΠΕΚ, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει τα 123 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2050. Αυτό θα είναι υψηλότερο από τα προβλεπόμενα 105 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως φέτος, σύμφωνα με τον ΟΠΕΚ, ή 104,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Σύμφωνα με τον IEA, η ζήτηση πετρελαίου έχει ήδη σταθεροποιηθεί σε ορισμένα μέρη του κόσμου, κυρίως στην Κίνα, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο μοχλό αύξησης της ζήτησης εδώ και περίπου τρεις δεκαετίες. Ωστόσο, η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οι εναλλακτικές λύσεις στα πετρελαιοκίνητα φορτηγά υπονομεύουν αυτήν την άνοδο, με την Κίνα να βρίσκεται σε τροχιά κορύφωσης της ζήτησης πετρελαίου.

Κίνα και Ινδία

Η Ινδία έχει αναδειχθεί ως η επόμενη Κίνα όσον αφορά την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι πολύ μικρότερος καταναλωτής πετρελαίου από την Κίνα και δεν είναι σαφές εάν θα την φτάσει ποτέ σε απόλυτους αριθμούς. O μέσος ημερήσιος ρυθμός κατανάλωσης της Κίνας το 2023 ήταν 16,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σε σύγκριση με 5,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για την Ινδία, σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Ινδία, όπως και η Κίνα, έχει μεγάλο κίνητρο να διαφοροποιηθεί από το πετρέλαιο λόγω της μεγάλης εξάρτησής της από τις εισαγωγές και, κατά συνέπεια, τις διεθνείς τιμές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ινδία έχει μερικά από τα πιο φιλόδοξα σχέδια ενεργειακής μετάβασης. Αφορά την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού όσο και τις εκπομπές ρύπων, αν όχι περισσότερο.

Ο ρυθμός αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης, λοιπόν, παραμένει μάλλον αβέβαιος, ειδικά καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων καταφεύγουν στις διεθνείς αγορές για να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τους τοπικούς κατασκευαστές, για παράδειγμα, στην Ευρώπη. Η προσιτή τιμή αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τους περισσότερους αγοραστές αυτοκινήτων. Εάν εξαλειφθεί αυτό το πρόβλημα η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί κάλλιστα να αυξηθεί, επηρεάζοντας τη ζήτηση αργού πετρελαίου.

Το φυσικό αέριο, το οποίο είναι επίσης ένας υδρογονάνθρακας, που κάποτε ονομαζόταν καύσιμο-γέφυρα για μια οικονομία μηδενικών εκπομπών και στη συνέχεια δαιμονοποιήθηκε αμέσως ως ακόμη πιο βρώμικο από τον άνθρακα και σε συνδυασμό με το πετρέλαιο και τον άνθρακα ως απαράδεκτο σε ένα σύστημα χαμηλών εκπομπών άνθρακα του ανθρώπινου πολιτισμού.

Άνοδο στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας

Η παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να σημειώσει παρατεταμένη αύξηση εν μέσω μιας αυξανόμενης κούρσας στον τομέα της πληροφορικής και της τεχνητής νοημοσύνης. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι πολύ δημοφιλής και καταναλώνει τεράστιες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας. Παρά τις ελπίδες ότι αυτή η ηλεκτρική ενέργεια θα παρέχεται από αιολικές και ηλιακές εγκαταστάσεις, οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες αναζητούν συμφωνίες για μακροπρόθεσμη προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από πυρηνικές και φυσικού αερίου γεννήτριες.

Έτσι, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου μπορεί να επιβραδύνεται σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά, πρώτον, δεν έχει ακόμη φτάσει στην κορύφωσή της και μπορεί να χρειαστεί περισσότερος χρόνος από ό,τι πιστεύει ο IEA, και δεύτερον, ακόμη και μια κορύφωση δεν θα σήμαινε μια επακόλουθη απότομη πτώση.

Όσον αφορά τη ζήτηση φυσικού αερίου, θα αυξάνεται και θα αυξάνεται αρκετά έντονα - εκτός εάν οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες αποφασίσουν ξαφνικά να εγκαταλείψουν τις φιλοδοξίες τους για την κούρσα της τεχνητής νοημοσύνης. Ακόμη και ελλείψει τέτοιων φιλοδοξιών, η ηλεκτροδότηση του κόσμου, σύμφωνα με τα σχέδια μετάβασης, θα σήμαινε μια σταθερή αύξηση της ζήτησης, ειδικά για αξιόπιστη, για 24ωρη παροχή ενέργειας.

Όσο για τον ΟΠΕΚ και τον IEA, και υπερασπιζόμενος τα επιχειρήματά του, ο Υπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ, Chris Wright, δήλωσε πρόσφατα ότι οι ΗΠΑ ενδέχεται να αποχωρήσουν από τον IEA λόγω των μεροληπτικών προβλέψεών του για τη ζήτηση, τις οποίες ο Wright χαρακτήρισε «απόλυτη ανοησία».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης