Η προσφορά LNG θα υπερβεί σταθερά τη ζήτηση μεταξύ 2027 και 2030 ενώ από το τέταρτο τρίμηνο του 2026, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία αναμένεται να μειωθούν κάτω από τα 10 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες
Η παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου θα αντιμετωπίσει πολυετή υπερπροσφορά ξεκινώντας από το 2026, πιθανώς ωθώντας τις τιμές στο χαμηλότερο επίπεδο από την ενεργειακή κρίση που προκλήθηκε από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Μετά από τέσσερα χρόνια σφιχτών αγορών, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει τη μεγαλύτερη ώθηση στην παραγωγή LNG τον επόμενο χρόνο από το 2019. Οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ ήδη σημειώνουν άνθηση, καθώς το νέο εργοστάσιο της Venture Global Plc στο Plaquemines της Λουιζιάνα αναπτύσσεται ταχύτερα από το αναμενόμενο, και θα ακολουθήσουν περισσότερα μεγάλα έργα με την υποστήριξη της κυβέρνησης Trump.
Εν τω μεταξύ, στην Κίνα, η οποία υποτίθεται ότι θα ήταν η κύρια αγορά ανάπτυξης για το καύσιμο, οι εισαγωγές συρρικνώνονται. Η εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου της χώρας έχει αυξηθεί και μια σημαντική συμφωνία για ροές μέσω αγωγού με τη Ρωσία φαίνεται να πιέζει περαιτέρω τις αγορές LNG.
Η υπερπροσφορά σε LNG έχει προβλεφθεί και στο παρελθόν, αλλά αυτή τη φορά φαίνεται διαφορετική επειδή τόσο μεγάλη νέα δυναμικότητα βρίσκεται στα πρόθυρα της ολοκλήρωσης. Τα στελέχη της βιομηχανίας που συγκεντρώνονται στο Μιλάνο αυτή την εβδομάδα στο συνέδριο Gastech θα συζητήσουν τάσεις που θα μπορούσαν να φέρουν φθηνότερη ενέργεια και χαμηλότερο κόστος θέρμανσης στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, επιταχύνοντας παράλληλα την απομάκρυνση από πιο βρώμικα καύσιμα όπως ο άνθρακας και το πετρέλαιο.
«Με περισσότερες δυνατότητες LNG να τίθενται σε λειτουργία το 2026, η αγορά θα πρέπει να χαλαρώσει μετά το πρώτο τρίμηνο», δήλωσε ο Aldo Spanjer, επικεφαλής ενεργειακής στρατηγικής στην BNP Paribas SA. «Θα δούμε το μέγεθος της προσφοράς να έρχεται προς το δεύτερο εξάμηνο του 2026 και το 2027».
Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να περιμένουν άμεση ανακούφιση των τιμών, ειδικά στην Ευρώπη, όπου ο χειμώνας αναμένεται να ξεκινήσει με χαμηλότερα αποθέματα από το συνηθισμένο. Κατά τους επόμενους έξι μήνες, το απόθεμα προσφοράς θα παραμείνει περιορισμένο και η περιοχή θα συνεχίσει να ανταγωνίζεται την Ασία για φορτία LNG, με πιθανότητα απότομων αυξήσεων τιμών σε ψυχρότερες περιόδους, δήλωσε ο Martijn Rats, παγκόσμιος στρατηγικός αναλυτής commodities και επικεφαλής της ευρωπαϊκής ενεργειακής έρευνας στην Morgan Stanley.
Ωστόσο, «καθώς θα βγαίνουμε από τον χειμώνα, ένα ήπιο πλεόνασμα θα ξεκινήσει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, το οποίο θα γίνει ένα σημαντικό πλεόνασμα το 2027 καθώς η παραγωγή θα αυξηθεί», δήλωσε ο Rats.
Ενισχύεται η προσφορά
Περισσότεροι από 174 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι ετήσιας δυναμικότητας υγροποίησης φυσικού αερίου βρίσκονται υπό κατασκευή, γεγονός που θα πρέπει να αυξήσει την παγκόσμια προσφορά LNG σε 594 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030, αύξηση 42% από πέρυσι, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Ένα μέρος της νέας προμήθειας για το 2026 θα προέλθει από το Golden Pass στο Τέξας, το οποίο αναπτύχθηκε από την Exxon Mobil και την QatarEnergy, το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει περίπου 12 μήνες λόγω προβλημάτων με τους εργολάβους και την κατασκευή. Η Exxon λέει ότι βρίσκεται πλέον σε καλό δρόμο για να παραδώσει το πρώτο αέριο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του 2026.
Ωστόσο, μεγάλο μέρος της επέκτασης του LNG στις ΗΠΑ βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, με την παραγωγή να αυξάνεται σχεδόν κατά 19% το πρώτο εξάμηνο σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα. Εκτός από τις αυξανόμενες αποστολές από την Plaquemines, η επέκταση τρίτου σταδίου της Cheniere Energy στην μονάδας της στο Corpus Christi του Τέξας θα έχει προσθέσει 10 εκατομμύρια τόνους ετήσιας δυναμικότητας μέχρι το τέλος του έτους. Η κίνηση του Προέδρου των ΗΠΑ Trump να άρει το μορατόριουμ του προκατόχου του Biden για τις νέες άδειες έργων LNG αποτελεί επίσης καλό οιωνό για μελλοντικές προσπάθειες LNG.
Αργότερα το 2026, το έργο επέκτασης North Field East της QatarEnergy θα πρέπει να ξεκινήσει τις εξαγωγές, σηματοδοτώντας την έναρξη της μεγαλύτερης επέκτασης της χώρας από την παράδοση του πρώτου φορτίου υπερψυγμένου καυσίμου το 1997.
Οι κατασκευαστές έργων στοιχηματίζουν ότι η ζήτηση για LNG θα αυξηθεί κατακόρυφα τις επόμενες δύο δεκαετίες, με την Ευρώπη να χρειάζεται εναλλακτικές λύσεις στις αποστολές μέσω ρωσικών αγωγών και την Κίνα να απομακρύνει ολοένα και περισσότερο τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από τον άνθρακα. Η Shell, ο μεγαλύτερος trader LNG στον κόσμο, προέβλεψε ότι η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί κατά 60% έως το 2040.
Ωστόσο, οι αγορές από την Κίνα, τον κορυφαίο εισαγωγέα LNG, έχουν μειωθεί φέτος και υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες σημαντικής ανάκαμψης. Η εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου της χώρας αυξάνεται και οι εισαγωγές της από τη Ρωσία αναμένεται να επεκταθούν σημαντικά μετά από πρόσφατες συμφωνίες για την ενίσχυση της προσφοράς και την προώθηση του αγωγού Power of Siberia 2.
«Η μεγάλη χωρητικότητα του αγωγού έχει τη δυνατότητα να εκτοπίσει σημαντικά τις εισαγωγές LNG της Κίνας», που ισοδυναμούν με περίπου 10% της τρέχουσας παγκόσμιας προσφοράς, ανέφεραν σε σημείωμα οι αναλυτές της Goldman Sachs.
Χαμηλότερα οι τιμές
Το βασικό σενάριο του BloombergNEF υποθέτει ότι το εργοστάσιο Arctic LNG 2 της χώρας παραμένει αδρανές λόγω κυρώσεων. Ωστόσο, το έργο κατάφερε πρόσφατα να παρακάμψει αυτούς τους περιορισμούς και άρχισε να εξάγει φορτία στην Κίνα.
Αυτό δεν έχει προκαλέσει καμία αντίδραση μέχρι στιγμής από τον Trump, ο οποίος έχει επισημάνει την Ινδία για το εμπόριο πετρελαίου της με τη Μόσχα.
Η παραγωγή LNG της Ρωσίας θα μπορούσε να είναι 50% υψηλότερη από την αναμενόμενη εάν η εγκατάσταση μπορούσε να λειτουργήσει κανονικά, σύμφωνα με το BloombergNEF. Από την άλλη πλευρά, οι αποστολές θα μπορούσαν να είναι 39% χαμηλότερες από τις εκτιμήσεις εάν επιβληθούν κυρώσεις σε περισσότερες από τις μονάδες υγροποίησης της χώρας.
Άλλοι παραδοσιακοί εξαγωγείς θα μπορούσαν επίσης να αποτύχουν. Η Αίγυπτος φαίνεται πιθανό να αποτύχει στη φιλοδοξία της να αναζωογονήσει τις εξαγωγές LNG καθώς η εγχώρια παραγωγή υποχωρεί. Η Ινδονησία, κάποτε ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές της Ασίας, εισάγει περισσότερο καύσιμο για να καλύψει την αυξανόμενη κατανάλωση εν μέσω της μείωσης της παραγωγής.
Το BloombergNEF αναμένει ότι η προσφορά LNG θα υπερβαίνει σταθερά τη ζήτηση μεταξύ 2027 και 2030. Μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2026, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία αναμένεται να μειωθούν κάτω από τα 10 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες, σύμφωνα με την Rats της Morgan Stanley, σε σύγκριση με τη μέση τιμή των 14 δολαρίων τον περασμένο χειμώνα. Το 2027 θα μπορούσε να μειωθεί έως και στα 8 δολάρια, σύμφωνα με την BNP Paribas.
Οι τιμές σε αυτό το επίπεδο θα μπορούσαν να τονώσουν την πρόσθετη ζήτηση, ενθαρρύνοντας τους παραγωγούς ενέργειας στην Ασία να καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο εγκαταλείποντας το πετρέλαιο, σύμφωνα με το BloombergNEF. Τα φθηνότερα φορτία θα μπορούσαν επίσης να ανοίξουν νέες αγορές στη Νότια Ασία και την Αφρική, όπου πολλά έθνη διαθέτουν τερματικούς σταθμούς εισαγωγής, αλλά έχουν αποθαρρυνθεί από τις υψηλές τιμές.
Ωστόσο, ορισμένες από αυτές τις χώρες θα πρέπει να αναπτύξουν νέες υποδομές, περιορίζοντας το πεδίο εφαρμογής τους για να επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές, ενισχύοντας γρήγορα τις αγορές LNG, σύμφωνα με το BNEF. Η Ευρώπη, με πολυάριθμους τερματικούς σταθμούς εισαγωγής, θα μπορούσε να απορροφήσει μεγαλύτερο μέρος του πλεονάσματος.
«Η νέα ζήτηση της αγοράς θα αντιδράσει σε ένα περιβάλλον χαμηλότερων τιμών μεταξύ 2028 και 2030», σύμφωνα με τις προβλέψεις του ICIS. «Ωστόσο, οι νέες προμήθειες ξεπερνούν κατά πολύ την αύξηση της ζήτησης».
www.worldenergynews.gr






