Η ACP στοχεύει να υποστηρίξει τους παγκόσμιους στόχους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050 - Τα καράβια που θα διέρχονται για πρώτη θα πρέπει πρώτα να υποβληθούν σε επιθεώρηση
Εντός της εβδομάδας, η διώρυγα του Παναμά θα λανσάρει το NetZero Slot.
Πρόκειται για πρωτοβουλία που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει κίνητρα σε πλοία Neopanamax που καίνε με καθαρά καύσιμα και είναι εξοπλισμένα με ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες.
Με αυτήν την κίνηση, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP) στοχεύει να υποστηρίξει τους παγκόσμιους στόχους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Η εβδομαδιαία ευκαιρία κράτησης ενθαρρύνει τους πελάτες της Neopanamax να επενδύσουν στην ενεργειακή απόδοση και να υιοθετήσουν καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με το ACP.
«Το NetZero Slot αποτελεί μέρος της δέσμευσης της Διώρυγας του Παναμά να επιβραβεύει και να παρέχει κίνητρα σε επενδύσεις στην ενεργειακή απόδοση και τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία και η αλυσίδα αξίας της προχωρούν προς μηδενικές εκπομπές άνθρακα, θα ενημερώνουμε συνεχώς τα κριτήρια επιλεξιμότητας για να αναγνωρίζουμε και να υποστηρίζουμε αυτές τις προσπάθειες», ανακοίνωσε η ACP.
Διαγωνισμός στις 3 Οκτωβρίου 2025 - Όροι συμμετοχής
Ο πρώτος διαγωνισμός αυτής της εβδομαδιαίας θέσης θα διεξαχθεί στις 3 Οκτωβρίου 2025, για διαμετακομίσεις κατά την εβδομάδα από 2 έως 8 Νοεμβρίου 2025.
Για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό NetZero Slot, οι πελάτες πρέπει να υποβάλουν τα αιτήματά τους μέσω του συστήματος κρατήσεων, συμπεριλαμβανομένης της προβλεπόμενης ημέρας διαμετακόμισης της εβδομάδας.
Για να συμμετάσχουν, τα πλοία πρέπει να είναι καταχωρημένα ως διπλού καυσίμου και ικανά να λειτουργούν με τουλάχιστον ένα καύσιμο με κατά προσέγγιση ένταση άνθρακα από το well-to-wake (WtW) 75 gCO₂(e)/MJ ή χαμηλότερη.
«Η Διώρυγα του Παναμά αναγνωρίζει ότι η διαθεσιμότητα και η επεκτασιμότητα τέτοιων καυσίμων βρίσκονται ακόμη υπό ανάπτυξη. Επομένως, τα πλοία δεν θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε άνθρακα αμέσως», εξήγησε η ACP.
Ας σημειωθεί ότι ήδη η ACP παρουσίασε (για πρώτη φορά) την πρωτοβουλία που δίνει προτεραιότητα στα πλοία που λειτουργούν με καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και στα πλοία που είναι εξοπλισμένα με ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες.
Ποια πλοία θα διασχίζουν τον Παναμά
Οι κινητήρες διπλού καυσίμου, όπως διπλό LNG, διπλό LPG, διπλή μεθανόλη και διπλή αμμωνία, θα πληρούν τις προϋποθέσεις για να ανταγωνιστούν στο πρόγραμμα NetZero Slot.
Τα πλοία που θα διέρχονται για πρώτη φορά δεν θα είναι επιλέξιμα για να ανταγωνιστούν για τη θέση NetZero, καθώς πρέπει πρώτα να υποβληθούν σε επιθεώρηση από τη Μονάδα Προσμέτρησης της Διώρυγας του Παναμά.
Αυτή η επιθεώρηση συνήθως πραγματοποιείται κατά την αρχική άφιξη του πλοίου στα νερά της Διώρυγας, πριν από την πρώτη του διέλευση.
Η Θέση NetZero δεν θα δημοπρατηθεί. Αντ’ αυτού, τα επιλέξιμα πλοία θα επιλέγονται με βάση κριτήρια όπως η κατάσταση του φορτίου, η χωρητικότητα και η οικονομική συμβολή.
Το σύστημα του IMO
Επί του παρόντος, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) αναπτύσσει το Σύστημα Πιστοποίησης Βιώσιμων Καυσίμων το οποίο θα πιστοποιεί την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου (GFI – GHG Fuel Intensity) των καυσίμων πλοίων.
Αυτό το σύστημα θα μετράει την ποσότητα των αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπονται ανά μονάδα ενέργειας που χρησιμοποιείται, εκφρασμένη σε γραμμάρια ισοδύναμου CO₂ ανά megajoule (gCO₂eq/MJ).
Θα καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής του καυσίμου, από την παραγωγή έως την κατανάλωση επί του πλοίου.
Στο μέλλον, αυτή η πιστοποίηση θα επιτρέψει στην πλωτή οδό να επαληθεύει, με τυποποιημένο τρόπο, ότι τα πλοία πληρούν την απαιτούμενη ένταση άνθρακα για να συμμετάσχουν σε προγράμματα όπως η Θέση NetZero.
www.worldenergynews.gr






