Ο συνολικός στόλος που εργάζεται με πετρέλαιο από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα που έχει υποστεί κυρώσεις περιλαμβάνει 1.423 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα 921 υπόκεινται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία ή την ΕΕ, σύμφωνα με ανάλυση της Lloyd's List Intelligence
Το κόστος μεταφοράς πετρελαίου είναι πιθανό να παραμείνει υψηλό κατά το πρώτο εξάμηνο του 2026, καθώς ο παγκόσμιος στόλος γερνάει και ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων πλήττεται από δυτικές κυρώσεις, αναφέρουν ναυτιλιακές πηγές, αν και οι τιμές θα μπορούσαν να περιοριστούν κατά το δεύτερο εξάμηνο.
Εν τω μεταξύ σε υψηλό τριετίας κινούνται οι τιμές μεταφοράς πετρελαίου με πάνω να από 921 δεξαμενόπλοια υπόκεινται σε δυτικές κυρώσεις με σχεδόν το 44% του παγκόσμιου στόλου VLCC είναι ηλικίας άνω των 15 ετών.
Τις τελευταίες εβδομάδες, το κόστος μεταφοράς πετρελαίου έχει αυξηθεί σε περίπου 130.000 δολάρια την ημέρα για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού (VLCC) χάρη στην υψηλή ζήτηση από τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του. Επιπλέον, η προσφορά διαθέσιμων πλοίων έχει μειωθεί επειδή σε ορισμένα πλοία έχουν επιβληθεί κυρώσεις για μεταφορά πετρελαίου από το Ιράν, τη Ρωσία και τη Βενεζουέλα, σύμφωνα με στοιχεία και πηγές του
«Είναι μια πολύ ισχυρή αγορά τώρα», δήλωσε ο Jan Rindbo, διευθύνων σύμβουλος του δανικού ναυτιλιακού ομίλου Norden.
Οι διεθνείς κυρώσεις κατά της Ρωσίας και η εκτροπή της ναυτιλίας μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω επιθέσεων της υποστηριζόμενης από το Ιράν πολιτοφυλακής Χούθι έχουν διαταράξει τις ναυτιλιακές οδούς, αναγκάζοντας τα πλοία να κάνουν μεγαλύτερα ταξίδια για να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο στα διυλιστήρια.
Το 2026 η αξιοποίηση του στόλου για τα VLCC αναμένεται να αυξηθεί στο 92% - το υψηλότερο επίπεδο από το 2019 - από 89,5% το 2025, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Omar Nokta, αναλυτή της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας Jefferies. Η αξιοποίηση του στόλου είναι ένα μέτρο του πόσο από τον στόλο των δεξαμενόπλοιων είναι μισθωμένο έναντι του πόσο μένει ακίνητο.
Ο αυστηρός έλεγχος από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες τα τελευταία χρόνια έχει ως αποτέλεσμα τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια - ειδικά τα VLCC, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια ανά ταξίδι - να χρησιμοποιούνται λιγότερο μετά από 15 χρόνια, καθώς η απόδοσή τους μειώνεται και αντιμετωπίζουν περισσότερα προβλήματα ασφάλειας.
Σχεδόν το 44% του παγκόσμιου στόλου VLCC είναι ηλικίας άνω των 15 ετών και σχεδόν το 18% των υπερδεξαμενόπλοιων σε αυτό το τμήμα έχουν πληγεί από κυρώσεις, δήλωσε ο Lars Barstad, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου δεξαμενόπλοιων Frontline, τον περασμένο μήνα.
Οι παραδόσεις νέων δεξαμενόπλοιων σε ναυτιλιακές εταιρείες αναμένεται να αυξηθούν αργότερα το 2026, γεγονός που θα πρέπει να θέσει ανώτατο όριο στις τιμές, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς.
Κυριαρχία του σκιώδους στόλου
Οι πετρελαϊκές εταιρείες και οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν τον αντίκτυπο του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» που λειτουργεί εκτός του δυτικού ελέγχου και των ναυτιλιακών προτύπων. Πολλά από αυτά τα πλοία έχουν πληγεί από κυρώσεις.
Συνήθως, τα σκιώδη πλοία του στόλου είναι παλιά, η ιδιοκτησία είναι αδιαφανής και πλέουν χωρίς την ασφαλιστική κάλυψη που απαιτείται από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες και πολλά λιμάνια.
«Είναι ένας στόλος που γίνεται όλο και πιο ακυβέρνητος», δήλωσε ο Jan Dieleman, πρόεδρος της Cargill Ocean Transportation. «Δεν νομίζω ότι κάποιος που επιβάλλει κυρώσεις ήθελε αυτό το αποτέλεσμα».
Ο συνολικός στόλος που εργάζεται με πετρέλαιο από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα που έχει υποστεί κυρώσεις περιλαμβάνει 1.423 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα 921 υπόκεινται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία ή την ΕΕ, σύμφωνα με ανάλυση της Lloyd's List Intelligence, εταιρείας που ειδικεύεται σε ναυτιλιακά δεδομένα.
Από αυτά τα 1.423 πλοία, τα 702 είναι δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, εκ των οποίων τα 148 δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd's List Intelligence.
Ο μη κυρωμένος παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου και καυσίμων περιλαμβάνει περίπου 9.000 πλοία, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς.
www.worldenergynews.gr






