Σε ένα πρωτοποριακό επίτευγμα για βιώσιμες ναυτιλιακές πρακτικές, η Σαγκάη πέτυχε την πρώτη μεταφορά υγρού διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) από πλοίο σε πλοίο στη θάλασσα.
Σημαντική πρόοδο στην απαλλαγή άνθρακα
Αυτό το μνημειώδες βήμα προς τα εμπρός όχι μόνο σηματοδοτεί μια σημαντική πρόοδο στην απαλλαγή από τον άνθρακα στη θάλασσα, αλλά μετατρέπει επίσης τις εκπομπές των πλοίων από απλά απόβλητα σε ένα πολύτιμο αγαθό. Αυτή η ιστορική επιχείρηση πραγματοποιήθηκε στις 19 Ιουνίου 2025, στην οποία συμμετείχε το EVER TOP, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 14.000 TEU, με σημαία Παναμά, το οποίο εκφόρτωσε με επιτυχία το δεσμευμένο CO₂ σε ένα άλλο πλοίο, το Dejin. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στον τερματικό σταθμό Shengdong του λιμανιού Yangshan Deepwater, θέτοντας ένα παγκόσμιο σημείο αναφοράς στην πράσινη ναυτιλία και προσφέροντας μια πολλά υποσχόμενη λύση για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στη θάλασσα.
Μεταβίβαση Εκπομπών στη Θάλασσα
Η έννοια της μεταφοράς δεσμευμένων εκπομπών μεταξύ πλοίων στη θάλασσα αναδείχθηκε ως μια πρακτική λύση στις υπάρχουσες προκλήσεις στον ναυτιλιακό κλάδο. Προηγουμένως, το 2023, το EVER TOP είχε ήδη επιτύχει ένα ορόσημο ολοκληρώνοντας την πρώτη στον κόσμο μεταφορά δεσμευμένου CO₂ από πλοίο σε ακτή στο ίδιο λιμάνι. Αυτή η τελευταία εξέλιξη βασίζεται σε αυτή την επιτυχία, χρησιμοποιώντας ένα σύστημα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα επί του πλοίου (OCCS) που αναπτύχθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας Θαλάσσιων Κινητήρων Ντίζελ της Σαγκάης. Το σύστημα OCCS είναι ικανό να δεσμεύσει πάνω από το 80% των εκπομπών CO₂ ενός πλοίου με αξιοσημείωτη καθαρότητα 99,9%, καθιστώντας το μια εξαιρετικά αποτελεσματική τεχνολογία.
Επιπλέον, το κόστος αναβάθμισης για αυτό το σύστημα είναι περίπου 10 εκατομμύρια δολάρια, σημαντικά μικρότερο από το κόστος μετατροπής ενός πλοίου σε κινητήρες μεθανόλης ή αμμωνίας. Σύμφωνα με τον Du Mingsai, διευθυντή έργου για τη μεταφορά, η μεταφορά από πλοίο σε πλοίο προσφέρει σαφή πλεονεκτήματα σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους. Είναι σημαντικά φθηνότερη από τη χερσαία μεταφορά και επιτρέπει σε ένα μόνο μεταφορέα CO₂ να χειρίζεται πολύ μεγαλύτερους όγκους από ένα βυτιοφόρο. Αυτή η καινοτομία όχι μόνο υπόσχεται οικονομική αποδοτικότητα, αλλά ανοίγει και το δρόμο για πιο βιώσιμες πρακτικές ναυτιλίας.
Ο άνθρακας γίνεται ρευστό νόμισμα
Το δεσμευμένο CO₂ δεν είναι απλώς ένα απόβλητο προϊόν - είναι μια πιθανή ροή εσόδων. Με την πώληση του CO₂ για βιομηχανική χρήση, ένα μόνο πλοίο θα μπορούσε να δημιουργήσει έως και 8 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Ωστόσο, η πρόκληση έγκειται στην εκφόρτωση του δεσμευμένου αερίου, καθώς πολλοί αγοραστές βρίσκονται κοντά σε μικρότερα λιμάνια που δεν μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η μέθοδος μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο αντιμετωπίζει αυτό το ζήτημα επιτρέποντας τις μεταφορές να πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, χωρίς να χρειάζεται να δέσει. Αυτό μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας αγκυροβόλια ή προστατευμένες θαλάσσιες λωρίδες, μετά τις οποίες το CO₂ μπορεί να δρομολογηθεί μέσω μικρότερων μεταφορέων σε εξειδικευμένους τερματικούς σταθμούς, ολοκληρώνοντας τον υλικοτεχνικό κύκλο.
Αυτή η καινοτομία παρέχει στη Σαγκάη ένα οικοσύστημα πλήρους αλυσίδας για τη δέσμευση άνθρακα στη θάλασσα, τοποθετώντας την πόλη ως παγκόσμιο ηγέτη στη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία. Θέτοντας ένα νέο σημείο αναφοράς για την πράσινη μετάβαση του κλάδου, η Σαγκάη χρησιμεύει ως μοντέλο για άλλα λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως. Καθώς τίθενται σε ισχύ αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), το σύστημα OCCS προσφέρει μια πιο οικονομική εναλλακτική λύση σε σχέση με άλλες επιλογές αναβάθμισης, μειώνοντας τα έξοδα κατά το ήμισυ και παρατείνοντας τη διάρκεια ζωής των πλοίων.
Επιπτώσεις στην Παγκόσμια Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Καθώς η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία εκπέμπει περίπου 1 δισεκατομμύριο τόνους CO₂ ετησίως, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 3% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών, καινοτόμες λύσεις όπως το σύστημα OCCS είναι κρίσιμες. Το σύστημα όχι μόνο μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα των πλοίων, αλλά μετατρέπει επίσης τις δεσμευμένες εκπομπές σε πιθανή πηγή εσόδων. Αυτό το διπλό όφελος το καθιστά ελκυστική επιλογή για τους πλοιοκτήτες που αντιμετωπίζουν δαπανηρές επιλογές λόγω νέων κανονισμών.
Οι ειδικοί πίσω από το έργο συμβάλλουν ήδη σε μια νέα ομάδα εργασίας του ΙΜΟ που στοχεύει στον καθορισμό πρωτοκόλλων δέσμευσης άνθρακα για ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η επιτυχία αυτού του έργου καταδεικνύει το μετασχηματιστικό δυναμικό της ενσωμάτωσης τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα στις θαλάσσιες δραστηριότητες. Καθώς η βιομηχανία κινείται προς πιο πράσινες πρακτικές, τα διδάγματα που αντλήθηκαν από το επίτευγμα της Σαγκάης πιθανότατα θα επηρεάσουν τα παγκόσμια πρότυπα και θα εμπνεύσουν περαιτέρω καινοτομίες.
Το Μέλλον της Ναυτιλιακής Απανθρακοποίησης
Η επιτυχημένη μεταφορά CO₂ από πλοίο σε πλοίο της Σαγκάης αποτελεί μια κομβική στιγμή στην ιστορία της ναυτιλίας, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες για πιο πράσινες λύσεις ναυτιλίας. Καθώς ο κόσμος αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να προσαρμοστεί και να καινοτομήσει για να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα. Αυτή η σημαντική ανακάλυψη όχι μόνο υπογραμμίζει τη σκοπιμότητα της δέσμευσης άνθρακα επί του πλοίου, αλλά υπογραμμίζει και την οικονομική βιωσιμότητα της μετατροπής των εκπομπών σε αγαθό.
Η Σαγκάη έχει θέσει ένα νέο πρότυπο για βιώσιμες πρακτικές ναυτιλίας και οι επιπτώσεις αυτής της προόδου είναι εκτεταμένες. Καθώς άλλα λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν να μιμηθούν αυτό το μοντέλο, το ερώτημα παραμένει: Θα γίνει αυτή η επαναστατική προσέγγιση ο κανόνας στην απαλλαγή από τον άνθρακα στη θάλασσα.
www.worldenergynews.gr






