Το φαινόμενο της αστικής θερμικής νησίδας περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο οι αστικές περιοχές θερμαίνονται σημαντικά από τις γύρω αγροτικές ή προαστιακές περιοχές. Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό, αν και μπορούν κυρίως να συνοψιστούν στο γεγονός ότι υπάρχουν λιγότεροι χώροι πρασίνου που περιέχουν φυτά που δροσίζουν τον περιβάλλοντα αέρα μέσω της εξατμισοδιαπνοής και περισσότερα κτίρια και δρόμοι, τα οποία έχουν την τάση να συγκρατούν περισσότερη θερμότητα από τον ήλιο και να διατηρούν την πόλη θερμότερη.
Τι ρόλο παίζουν τα αυτοκίνητα;
Οι περισσότερες επιστημονικές μελέτες για τις αστικές θερμικές νησίδες έχουν επικεντρωθεί στις θερμαντικές επιδράσεις των κτιρίων, των δρόμων και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά οι επιπτώσεις του τεράστιου αριθμού αυτοκινήτων που υπάρχουν σε πυκνά αστικά κέντρα δεν έχουν εξεταστεί προσεκτικά. Τα υλικά από τα οποία κατασκευάζονται τα αυτοκίνητα τείνουν να θερμαίνονται εύκολα και πολλά αυτοκίνητα έχουν πιο σκούρο χρώμα - ένας παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο θερμαίνεται ένα υλικό. Επομένως, φαίνεται πιθανό ότι τα αυτοκίνητα συμβάλλουν σημαντικά στα φαινόμενα της αστικής θερμικής νησίδας.
Για να προσδιορίσουν πόσο συμβάλλουν τα θερμικά αυτοκίνητα, μια ομάδα ερευνητών διεξήγαγε πρόσφατα μια μελέτη μετρώντας τις θερμοκρασίες των περιοχών γύρω από τα αυτοκίνητα μετά από μια μεγάλη, ηλιόλουστη μέρα και ανέλυσε τον αντίκτυπο αυτών των θερμαινόμενων οχημάτων στη Λισαβόνα. Η έρευνά τους δημοσιεύεται στο περιοδικό City and Environment Interactions.
Το πείραμα των ερευνητών
Οι ερευνητές πάρκαραν ένα μαύρο και ένα λευκό αυτοκίνητο σε ένα ασφαλτοστρωμένο πάρκινγκ και τα άφησαν εκεί καθ' όλη τη διάρκεια της πιο ηλιόλουστης ώρας της ημέρας. Στη συνέχεια, επέστρεψαν για να μετρήσουν τη θερμοκρασία σε διαφορετικά σημεία γύρω από τα δύο αυτοκίνητα και πάνω από την άσφαλτο. Ανέλυσαν επίσης δεδομένα στάθμευσης και κυκλοφορίας από τη Λισαβόνα για να εκτιμήσουν την χωρική κατανομή και την κάλυψη των σταθμευμένων οχημάτων σε όλη την πόλη, προκειμένου να υπολογίσουν τις επιπτώσεις της θέρμανσης του πλανήτη.
Οι μετρήσεις θερμοκρασίας αποκάλυψαν μια σημαντική διαφορά μεταξύ των επιπτώσεων των δύο αυτοκινήτων και της ασφάλτου. Διαπίστωσαν ότι το μαύρο αυτοκίνητο αύξησε τη θερμοκρασία του αέρα κατά 3,8°C, σε σύγκριση με την παρακείμενη άσφαλτο. Το λευκό αυτοκίνητο αύξησε επίσης τη θερμοκρασία σε πολλές περιοχές, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό.
Οι συγγραφείς της μελέτης γράφουν: «Οι μεγαλύτερες διαφορές παρατηρήθηκαν πάνω από το μαύρο αυτοκίνητο. ακριβώς πάνω από το κέντρο της οροφής (20 cm), η ΔT κυμαινόταν από 3,39◦ έως 3,79◦C, περίπου 1◦C θερμότερη από το ίδιο σημείο πάνω από την οροφή του λευκού αυτοκινήτου. Οι τιμές ΔT γύρω από το λευκό αυτοκίνητο είναι αισθητά μικρότερες και συχνά αρνητικές. Αυτές οι παρατηρήσεις δείχνουν ότι το χρώμα του οχήματος μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος αέρα».
Αυτό το φαινόμενο δεν προκαλεί μεγάλη έκπληξη, καθώς τα πιο σκούρα χρώματα είναι γνωστό ότι απορροφούν περισσότερο φως από τον ήλιο, ενώ τα πιο ανοιχτά χρώματα αντανακλούν περισσότερο φως. Τα λευκά αυτοκίνητα μπορούν να αντανακλούν έως και 85% του ηλιακού φωτός, ενώ τα μαύρα αυτοκίνητα αντανακλούν μόνο περίπου 5-10%. Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέρος του εξωτερικού ενός οχήματος είναι συνήθως κατασκευασμένο από ένα λεπτό στρώμα μετάλλου, το οποίο απορροφά θερμότητα πολύ πιο γρήγορα από την άσφαλτο.
Τελικά επηρεάζουν τις θερμοκρασίες τα αυτοκίνητα;
Συχνά, τα σταθμευμένα αυτοκίνητα μπορούν να καλύψουν μεγάλο μέρος της επιφάνειας του δρόμου και να γεμίσουν χώρους στάθμευσης σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές. Φυσικά, υπάρχουν γενικά περισσότερα αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς πολλοί άνθρωποι μετακινούνται από προαστιακές περιοχές για δουλειά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Τελικά, αυτό μεταβάλλει σημαντικά την τοπική απορρόφηση θερμότητας. Είναι ενδιαφέρον, ωστόσο, ότι οι ερευνητές υπολόγισαν ότι η απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά εάν όλα τα αυτοκίνητα στην πόλη είχαν πιο ανοιχτό χρώμα, σχεδόν διπλασιάζοντας το συλλογικό albedo (την ικανότητα ενός υλικού να αντανακλά το φως) σε ορισμένα μέρη.
Ενώ η μετάβαση όλων σε ανοιχτόχρωμα αυτοκίνητα μπορεί να είναι λίγο δύσκολη, υπάρχουν τρόποι για σταδιακή μετάβαση σε ελαφρύτερα οχήματα ή για την αξιοποίηση άλλων ανακλαστικών δομών για την κάλυψη των χώρων στάθμευσης, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις της αστικής θερμικής νησίδας.
Οι προτάσεις των ειδικών
Οι συγγραφείς της μελέτης σκιαγραφούν αρκετές προτάσεις για τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τις στρατηγικές μετριασμού της θερμότητας: «Από την άποψη του πολεοδομικού σχεδιασμού, μπορεί να είναι σημαντικό να εξεταστούν οι περιορισμοί στάθμευσης με βάση το χρώμα σε ζώνες ευαίσθητες στη θερμότητα, όπως η απαγόρευση σκουρόχρωμων οχημάτων στις πιο θερμές περιοχές ή η παροχή κινήτρων για τη χρήση ανακλαστικών επιστρώσεων.
«Επιπλέον, η προώθηση δομών σκίασης σε ανοιχτούς χώρους στάθμευσης μπορεί να βοηθήσει στον μετριασμό της έκθεσης στη θερμότητα. Συμπληρωματικά μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν τη χρήση υλικών οδοστρώματος υψηλής ανακλαστικότητας (λαμβάνοντας υπόψη πιθανά προβλήματα θάμβωσης), φύτευση δέντρων στους δρόμους και βελτιωμένες πράσινες υποδομές (π.χ.: φυτεμένες στέγες, πράσινο προσόψεων και αστικοί διάδρομοι) για την αύξηση της εξατμισοδιαπνοής.»
www.worldenergynews.gr






