Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Γιατί οι αποτιμήσεις του Αλουμινίου θα αρχίσουν να καλύπτουν το discount του Χαλκου - Wall Street

Γιατί οι αποτιμήσεις του Αλουμινίου θα αρχίσουν να καλύπτουν το discount του Χαλκου - Wall Street
H αύξηση της ζήτησης στο αλουμίνιο, που θα συνοδευτεί από την μετατρoπή του παγκοσμίου πλεονάσματος σε έλλειμμα τα προσεχή χρόνια εξαιτίας των περιορισμών της Κίνας συνοδεύεται από την δυσκολία επένδυσης και επιβίωσης των μονάδων του κλάδου λόγω του υψηλού κόστους ρεύματος - Η Wood Mackenzie αναμένει έλλειμμα που θα ξεκινήσει το 2028 και θα διαρκέσει περίπου πέντε χρόνια
Τα μέταλλα γνωρίζουν μια άνθηση. Το αλουμίνιο θα μπορούσε να είναι το επόμενο που θα λάμψει. Ο χρυσός ξεπέρασε τα 4.000 δολάρια ανά ουγγιά αυτή την εβδομάδα και το ασήμι πλησίασε σε ιστορικό υψηλό, ενώ η πλατίνα έχει αυξηθεί περίπου 80% μέχρι στιγμής φέτος.

Πέρα από τα πολύτιμα μέταλλα, τα βιομηχανικά μέταλλα όπως ο χαλκός έχουν σημειώσει ισχυρές επιδόσεις τα τελευταία χρόνια.

Το αλουμίνιο, παρά τις πολλές χρήσιμες ιδιότητές του, έχει σε μεγάλο βαθμό παραβλεφθεί. Αλλά αυτό θα μπορούσε να να αλλάξει, αναφέρει η Wall Street σε εκτενές της άρθρο.

Το αλουμίνιο έχει εφαρμογές σε διάφορους ταχέως αναπτυσσόμενους τομείς. Παράλληλα με τον χαλκό, λίθιο και χάλυβα, είναι ένα από τα τέσσερα βασικά μέταλλα που απαιτούνται για τη μετάβαση σε νέες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με το BloombergNEF. 

Αλλά η ηλεκτρική ενέργεια είναι επίσης μια κρίσιμη εισροή στην παραγωγή αλουμινίου, και η ίδια η ενέργεια γίνεται όλο και πιο ακριβή και δυσεύρετη.


Το πλεόνασμα γυρίζει σε έλλειμα

Το αλουμίνιο παρουσιάζει πλεόνασμα για το μεγαλύτερο μέρος των τελευταίων δύο δεκαετιών, καθώς η Κίνα, παγκοσμίως ο μεγαλύτερος προμηθευτής και καταναλωτής του μετάλλου πρόσθεσε επιθετικά αυξημένη παραγωγική ικανότητα, χρησιμοποιώντας φθηνή ενέργεια από άνθρακα. Αυτό βοήθησε στη συγκράτηση των τιμών, ακόμη και όταν η ζήτηση αυξήθηκε.

Οι τιμές του αλουμινίου έχουν αυξηθεί περίπου 44% κατά την ίδια περίοδο, ενώ του χαλκού έχουν αυξηθεί περισσότερο από 160%.
Αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει την έλλειψη ενδιαφέροντος για επενδύσεις που σχετίζονται με το αλουμίνιο.

Τα assets αλουμινίου που διαπραγματεύoνται στο χρηματιστήριο της WisdomTree διαθέτουν λιγότερα από 40 εκατομμύρια δολάρια σε αξία υπό διαχείριση, ενώ τα assets χαλκoύ του ίδιου διαχειριστή κεφαλαίων είναι πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

Μετοχές παραγωγών αλουμινίου όπως η Alcoa και η Norsk Hydro διαπραγματεύονται χαμηλότερα από 13 φορές τα κέρδη τους (με βάση 12μηνη πρόβλεψη) πολύ χαμηλότερα  από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χαλκό, όπως η Glencore και η Southern Copper, οι οποίες διαπραγματεύονται σχεδόν 30 φορές.

Το πλεόνασμα του μετάλλου, ωστόσο, αναμένεται να μετατραπεί σε έλλειμμα καθώς η Κίνα πλησιάζει το αντίστοιχο του Πεκίνου αυτοεπιβαλλόμενο ανώτατο όριο παραγωγικής ικανότητας 45 εκατομμυρίων τόνων ετησίως.

Οι αναλυτές της Citi αναμένουν ραγδαία μείωση του παγκόσμιου πλεονάσματος πρωτογενούς αλουμινίου έως το 2026, και στη συνέχεια ένα έλλειμμα περίπου 1,4 εκατομμυρίων τόνων, που αντιπροσωπεύει περίπου το 2% της πρωτογενούς κατανάλωσης, ξεκινώντας από το 2027.

Η Wood Mackenzie αναμένει έλλειμμα που θα ξεκινήσει το 2028 και θα διαρκέσει περίπου πέντε χρόνια, σύμφωνα με τον Uday Patel, ανώτερο διευθυντή  στην εταιρεία ερευνών ενέργειας.

Η ζήτηση αυξάνεται - Σε ποιούς κλάδους

Το μετάλλευμα βωξίτη, η κύρια πηγή αλουμινίου, βρίσκεται σε αφθονία στον φλοιό της γης. Αλλά η μετατροπή του σε αλουμίνιο απαιτεί πολλή ηλεκτρική ενέργεια. Το ενδιάμεσο προϊόν διύλισης του μεταλλεύματος  - αλουμίνα - πρέπει να υποβληθεί σε ηλεκτρόλυση σε χυτήριο για να σπάσει το αλουμίνιο διατηρώντας ισχυρό δεσμό με το οξυγόνο.

Ένα νέο χυτήριο αλουμινίου χρησιμοποιεί παρόμοια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας κάθε χρόνο, όσο η Βοστώνη ή το  Νάσβιλ του Τενεσί, σύμφωνα με την Ένωση Αλουμινίου.
Το μέταλλο δεν έχει την ίδια αγωγιμότητα με τον χαλκό, αλλά είναι ελαφρύτερο και έχει πολύτιμες εφαρμογές στον ηλεκτρισμό και τα ηλεκτρικά οχήματα. Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή ζήτησης για αλουμίνιο κατά την ενεργειακή μετάβαση, σύμφωνα με στοιχεία της Wood Mackenzie.

Το μέταλλο έχει μεγάλη σημασία  για τα ηλεκτρικά οχήματα επειδή έχει υψηλή αναλογία αντοχής προς βάρος, στοιχείο μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του βάρους ενός αυτοκινήτου, επεκτείνοντας την αυτονομία. Τα ηλεκτρικά οχήματα κατά μέσο όρο περιέχουν περίπου 150 λίβρες περισσότερο αλουμίνιο από τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με έκθεση του ομίλου CRU.

Το αλουμίνιο είναι επίσης ένα σημαντικό εξάρτημα σε ορισμένα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Το F- της Ford pickup 150, το κορυφαίο σε πωλήσεις όχημα της Αμερικής, είναι ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες της αυτοκινητοβιομηχανίας στο μέταλλο. Η Ford στράφηκε στη χρήση κυρίως αλουμινένιου αμαξώματος στο μοντέλο φορτηγού για περισσότερο από μια δεκαετία,  ώστε να μειωθεί το βάρος του οχήματος.

Μια πρόσφατη πυρκαγιά σε εργοστάσιο αλουμινίου στη Νέα Υόρκη στον κλάδο έλασης, το οποίο παράγει περίπου το 40% του αλουμινίου της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ, προκάλεσε πτώση στις μετοχές της Ford. Το περιστατικό αντανακλά μια βαθύτερη δομική ευθραυστότητα, λέει ο αναλυτής της Mackenzie, Shashank Sriram. Σημειώνει ότι η παραγωγή στις ΗΠΑ έχει μειωθεί σημαντικά χάρις το κόστος ενέργειας, και υπάρχει επίσης χρόνια υποεπένδυση στην έλαση και στις παραγωγικές διαδικασίες.

Το αλουμίνιο είναι επίσης η δεύτερη μεγαλύτερη "εισροή" μετάλλου στην ηλιακή ενέργεια μετά τον χάλυβα, σύμφωνα με στο BloombergNEF. Έχει γίνει υποκατάστατο του χαλκού στις γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας επειδή είναι φθηνότερο, ελαφρύτερο και έχει επαρκή αγωγιμότητα, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων εμπορευμάτων
εταιρεία SFA (Οξφόρδη).

Μια άλλη αυξανόμενη περίπτωση χρήσης είναι στα κέντρα δεδομένων, όπου τα αλουμίνια χρησιμοποιούνται συστήματα ψύξης και στις ίδιες τις κατασκευές.


Φθηνότερο από τον χαλκό

Το αλουμίνιο έχει εφαρμογές σε διάφορους ταχέως αναπτυσσόμενους βιομηχανικούς τομείς.
Η αυξανόμενη τιμή του χαλκού—πάνω από 20% φέτος—είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο η ζήτηση θα μπορούσε να αυξηθεί.

Ο γίγαντας εξόρυξης BHP δήλωσε ότι η μετατροπή χαλκού είναι 3,9 φορές ακριβότερη από το αλουμίνιο.
Ακόμα και καθώς η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα, η προσφορά αλουμινίου είναι πιθανό να περιοριστεί από τον ηλεκτρισμό.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος προμηθευτής στον κόσμο, είναι απίθανο να ανατρέψει το όριο στις εισαγωγές αλουμινίου και την παραγωγή, σύμφωνα με την Wenyu Yao, στρατηγικό αναλυτή μετάλλων στην Citi. Ανέφερε ότι υπάρχουν δύο σημαντικοί λόγοι:

Κατά πρώτο η χώρα δίνει προτεραιότητα στον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και κατα δεύτερον στην βιομηχανία υψηλής αξίας όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η οποία από μόνη της είναι καταλυτικός  χρήστης ενέργειας.

Σε άλλες πιθανές χώρες παραγωγής όπως η Ινδονησία, η ενεργειακή ισχύς αποτελεί επίσης περιοριστικό παράγοντα.
Τα νέα χυτήρια πιθανότατα θα απαιτήσουν νέους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύση άνθρακα, τους οποίους οι δυτικές τράπεζες δεν έχουν μεγάλη όρεξη για χρηματοδότηση, λέει ο Γιάο.


Δύσκολα και στις ΗΠΑ

Οι φιλοδοξίες της ίδιας της Αμερικής για την τεχνητή νοημοσύνη καθιστούν επίσης δύσκολη την επστροφή των εγχώριων χυτηρίων στην παλιά τους δόξα.
Η Alcoa, η οποία λειτουργεί ακόμα δύο από τα τέσσερα χυτήρια στις ΗΠΑ, δήλωσε σε συνέδριο του κλάδου τον Σεπτέμβριο ότι πρέπει να ανταγωνιστεί με εταιρείες τεχνολογίας όπως η Amazon.com και η Microsoft για συμβάσεις ηλεκτρικής ενέργειας. 

Οι τεχνολογικοί γίγαντες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν πάνω από 100 δολάρια ανά μεγαβατώρα για ενέργεια. Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά ένα χυτήριο, η Alcoa χρειάζεται οι τιμές να κυμαίνονται στην περιοχή των 30 δολαρίων ανά MWh,  όπως είπε η Μόλι Μπίρμαν CFO σε συνέδριο τον Σεπτέμβριο

Τo scrap αλουμινίου μπορεί να βοηθήσει, αλλά αυτό δεν θα είναι αρκετό. Σε πολλές εφαρμογές, πρέπει να είναι αναμεμειγμένο με πρωτογενές αλουμίνιο για να πληροί τα σωστά πρότυπα ποιότητας. Τα υπολείμματα όμως εμποδίζουν την αποτελεσματικότητα της μετάδοσης της ηλεκτρικής ενέργειας, λέει ο Patel της Wood Mackenzie.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης