Ο ρόλος του μουντιάλ του 2030 - Δυνατότητα μεταφοράς καλωδίων ηλεκτρικής ενέργειας και γραμμών οπτικών ινών - Έργο φιλόδοξο, ακριβό και πολυσυζητημένο που θα αλλάξει τις μεταφορές μεταξύ των δύο ηπείρων - Σε προχωρημένο στάδιο ο σχεδιασμός σύμφωνα με εκπρόσωπους εταιρειών μελετών
Το ποδόσφαιρο έχει επιδραστικό ρόλο προκειμένου η Ισπανία και το Μαρόκο να καταρτίζουν σχέδια για δοκιμαστική σήραγγα 40 χιλιομέτρων κάτω από το Στενό του Γιβραλτάρ που θα συνδέεται με τον σιδηροδρομικό διάδρομο Κάντιθ-Σεβίλλη.
Αν πραγματοποιηθεί θα αλλάξει τις μεταφορές μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής. Παρόλα αυτά υπάρχουν εμπόδια.
Η σήραγγα θα εκτείνεται από ακτή σε ακτή μεταξύ της νότιας πλευράς της ιβηρικής χώρας και του βόρειου τμήματος του αφρικανικού κράτους.
Οι μελέτες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και τα τελευταία δεδομένα δείχνουν σημαντική πρόοδο σε σχέση με τις παλαιότερες αναλύσεις.
Ίσως σε αυτό να παίζει ρόλο και η συγκυρία της από κοινού διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου του 2030 από Ισπανία, Μαρόκο και Πορτογαλία.
Όμως το χρονοδιάγραμμα αυτό εξακολουθεί να θεωρείται (προς το παρόν) ανέφικτο.
Η ιδέα μπήκε τον 19ο αιώνα
Η ιδέα μιας σήραγγας κάτω από το στενό του Γιβραλτάρ δεν είναι καινούργια. Ξεκίνησε τον 19ο αιώνα και συνεχίστηκε να συζητείται τη δεκαετία του 1930.
Εννοείται ότι τότε τα τεχνικά μέσα καθιστούσαν κάτι τέτοιο υπερβολικά φιλόδοξο.
Αν προσθέσουμε και τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, τότε γίνεται κατανοητό γιατί δεν προχώρησε η συγκεκριμένη σκέψη.
Ο σύγχρονος σχεδιασμός ξεκίνησε το 1979 όταν η Ισπανία και το Μαρόκο υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας για την εξερεύνηση μιας μόνιμης διάβασης.
Επενδύσεις 2,3 εκατ. ευρώ Ισπανίας και Μαρόκου
Το 2023, Ισπανία και Μαρόκο προχώρησαν σε επενδύσεις ύψους 2,3 εκατομμυρίων ευρώ για νέες γεωτεχνικές αναλύσεις, ενώ μέσα στο 2025 ξεκίνησε και νέα μελέτη σκοπιμότητας.
Επιτελείο αμφότερων των χωρών εργάζεται αυτή την περίοδο πάνω στον σχεδιασμό του έργου, με τη συμμετοχή διεθνών ειδικών.
Τοποθεσίες του έργου
Στην ισπανική πλευρά, ο προτεινόμενος τερματικός σταθμός θα τοποθετηθεί κοντά στο Μπαρμπάτε και το Βερχέρ, ώστε να μπορεί να συνδεθεί με τον σιδηροδρομικό διάδρομο Κάντιθ-Σεβίλλη, αντί να τερματίζει στην Αλχεθίρας όπως στα προηγούμενα σχέδια.
Στη μαροκινή πλευρά, ο τερματικός σταθμός θα συνδεθεί με το επεκτεινόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας της χώρας γύρω από την Ταγγέρη.
Οι λεπτομέρειες περιγράφηκαν από ανώτερους Ισπανούς και Μαροκινούς μηχανικούς κατά τη διάρκεια τεχνικής και θεσμικής ενημέρωσης στο Κολλέγιο Πολιτικών Μηχανικών της Μαδρίτης.
Σε προχωρημένο στάδιο ο σχεδιασμός
Εκπρόσωποι της ισπανικής εταιρείας μελετών σταθερής σύνδεσης SECEGSA και της μαροκινής ομολόγου της SNED δήλωσαν ότι το έργο βρίσκεται σε «προχωρημένο στάδιο σχεδιασμού», με ένα κοινό τριετές σχέδιο εργασίας σε εξέλιξη.
Αξιωματούχοι αναφέρουν ότι η δοκιμαστική σήραγγα θα χρησιμοποιηθεί για τη μελέτη των συνθηκών του πετρώματος και του βυθού κατά μήκος της σχεδιαζόμενης διαδρομής, επιτρέποντας στους μηχανικούς να επιβεβαιώσουν εάν μπορεί να κατασκευαστεί με ασφάλεια μια πλήρης σήραγγα επιβατών και εμπορευμάτων.
Θα μπορούσε επίσης να μεταφέρει καλώδια ηλεκτρικής ενέργειας και γραμμές οπτικών ινών ως μόνιμη σύνδεση υποδομής μεταξύ των ηπείρων, ακόμη και αν η πλήρης σιδηροδρομική σήραγγα καθυστερήσει.
Ποιοι ανέλαβαν τις μελέτες
Η ισπανική θυγατρική της γερμανικής εταιρείας Herrenknecht, γνωστής και από τη σήραγγα Μοντσενίζιο της γραμμής Τορίνο-Λιόν, ανέλαβε τη μελέτη, με τη συνεργασία της Ineco και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ισπανίας.
Ισπανικές και μαροκινές ομάδες πραγματοποιούν επί του παρόντος χαρτογράφηση του βυθού, σεισμική παρακολούθηση και μοντελοποίηση μηχανικής σε πρώιμο στάδιο, με τον σχεδιασμό της δοκιμαστικής σήραγγας να αναμένεται να ολοκληρωθεί τον επόμενο χρόνο.
Επιστήμονες από τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες βοηθούν στην ανάλυση των γεωλογικών δεδομένων.
Τι θα περιλαμβάνει το έργο
Η σήραγγα θα διέρχεται σε βάθη έως και περίπου 465 μέτρα κάτω από το βυθό, απαιτώντας μια προσαρμοσμένη μηχανή διάτρησης σηράγγων σχεδιασμένη να αντέχει σε εξαιρετικά υψηλή πίεση.
Εάν εγκριθεί μια πλήρης σιδηροδρομική σήραγγα, θα αποτελείται από 2 μονές γραμμές, με εσωτερική διάμετρο περίπου 7 μέτρα ο καθένας, που θα εκτείνονται παράλληλα κάτω από τον βυθό.
Μια μικρότερη στοά εξυπηρέτησης και εκκένωσης θα βρίσκεται ανάμεσά τους, συνδεδεμένες με διαβάσεις κάθε μερικές εκατοντάδες μέτρα.
Το υποθαλάσσιο τμήμα θα έχει μήκος περίπου 28 χιλιόμετρα, σε βάθη σχεδόν μισού χιλιομέτρου κάτω από τον βυθό.
Τα τρένα θα διέρχονται από τις σήραγγες αντί για αυτοκίνητα ή φορτηγά, με την επιβατική και εμπορευματική κυκλοφορία να διαχειρίζεται μαζί, παρόμοια με το μοντέλο της σήραγγας της Μάγχης.
Με τη στήριξη της Γαλλίας
Η Γαλλία περιγράφηκε ως υποστηρικτική, αλλά περιμένει να δει τα αποτελέσματα των τρεχουσών μελετών.
Τα γαλλικά ινστιτούτα μηχανικών συμμετέχουν στις τεχνικές εργασίες, αλλά η Γαλλία δεν έχει ακόμη δεσμεύσει καμία χρηματοδότηση.
Οι αξιωματούχοι δήλωσαν επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πληρωμή της κατασκευής, εάν το έργο προχωρήσει.
Ακαθόριστο κόστος
Το κόστος δεν έχει ακόμη καθοριστεί, επειδή εξαρτάται από το τι θα ανακαλύψει η εξερευνητική σήραγγα στον βράχο κάτω από το Στενό.
Ωστόσο, με βάση τα τρέχοντα σχέδια, μόνο η ισπανική πλευρά αναμένεται να κοστίσει περίπου 8-9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό έργο πιθανότατα θα ξεπεράσει τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ μόλις συμπεριληφθούν οι υποδομές και των δύο χωρών.
Ένα αναμονή των μελετών
Δεν έχει οριστεί ημερομηνία για την κατασκευή και οι δύο κυβερνήσεις θα πρέπει να εγκρίνουν επίσημα τα έργα μόλις ολοκληρωθούν οι μελέτες.
Το έργο έχει αναβιώσει στο πλαίσιο ενός κοινού τριετούς σχεδίου εργασίας που συμφωνήθηκε το 2023, το οποίο στοχεύει στην ενημέρωση προηγούμενων μελετών σκοπιμότητας που είχαν αρχικά καταρτιστεί τη δεκαετία του 2000.
Περαιτέρω αποφάσεις σχετικά με το εάν θα προχωρήσουν σε γεωτρήσεις θα ληφθούν μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας φάσης των μελετών.
www.worldenergynews.gr






