Ο αναλυτής αγοράς εμπορευματοκιβωτίων της Braemar, Τζόναθαν Ρόουτς, εκτιμά ότι η υπερπροσφορά στον στόλο θα φτάσει κατά μέσο όρο το 27% ετησίως την περίοδο 2025–2028. Το 2025 εκτιμάται στο 18% και το 2026 στο 19%
Διαρκώς διευρυνόμενο αναμένεται να παραμείνει το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στην ναυτιλιακή αγορά των πλοίων τύπου container έως και το 2028, σύμφωνα με νεότερη ανάλυση της Braemar, καθώς οι παραγγελίες νέων πλοίων παραμένουν ισχυρές ενώ οι καταστροφές πλοίων για σκραπ έχουν σχεδόν παγώσει.
Με βάση την τριμηνιαία έκθεση Container Fleet Statistics της Braemar, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 παραγγέλθηκαν 2,3 εκατ. TEU (μονάδες μεταφορικής ικανότητας εμπορευματοκιβωτίων), με τον ρυθμό παραγγελιών να παραμένει υψηλός, αν και ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με το εντυπωσιακό δεύτερο εξάμηνο του 2024 (3,8 εκατ. TEU).
Έμφαση σε μικρότερα πλοία
Η τάση των επενδύσεων μετατοπίζεται εμφανώς προς περιφερειακά και sub-panamax πλοία, σημειώνει η Braemar.
Παρά το γεγονός ότι συνεχίστηκαν και οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία τύπου neo-panamax και ULCS (Ultra Large Container Ships), οι παραγγελίες για μικρότερα πλοία εμφανίζουν σαφή άνοδο.
Ειδικότερα, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκαν 77 νέες παραγγελίες πλοίων άνω των 14.000 TEU, έναντι 159 συνολικά για το 2024 — υποδηλώνοντας ήπια κάμψη στη ζήτηση για mega carriers.
Αντίθετα, για τα πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 4.000 TEU (feeders και regional boxships), καταγράφηκαν 74 παραγγελίες στο πρώτο εξάμηνο, σχεδόν ισοδύναμες με τις 80 παραγγελίες του συνόλου του 2024.
Η Braemar εκτιμά ότι μέχρι το 2030, το 45%-50% του στόλου αυτής της κατηγορίας θα αποτελείται από πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών, έναντι 32% σήμερα.
Υπερπροσφορά ρεκόρ και αναιμική διάλυση
Η συνολική υπό παραγγελία χωρητικότητα έχει εκτιναχθεί στα 9,6 εκατ. TEU — αντιστοιχώντας στο 30,5% του συνολικού ενεργού στόλου (έως 1 Ιουλίου).
Με 3,3 εκατ. TEU να προγραμματίζονται για παράδοση το 2028 και μέση καθαρή ετήσια αύξηση στόλου στο 7,3%, η Braemar προειδοποιεί για σημαντική επιδείνωση του ανισοζυγίου προσφοράς-ζήτησης.
Ο αναλυτής αγοράς εμπορευματοκιβωτίων της Braemar, Τζόναθαν Ρόουτς, εκτιμά ότι η υπερπροσφορά στον στόλο θα φτάσει κατά μέσο όρο το 27% ετησίως την περίοδο 2025–2028. Το 2025 εκτιμάται στο 18% και το 2026 στο 19%.
Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω λόγω της δραματικής μείωσης στις διαλύσεις πλοίων.
Σύμφωνα με την Alphaliner, μόνο 10 containerships (5.454 TEU) οδηγήθηκαν για διάλυση στο πρώτο εξάμηνο του 2025, έναντι 48.600 TEU την ίδια περίοδο του 2024.
Στασιμότητα λόγω αποδόσεων και γεωπολιτικής αβεβαιότητας
Η απροθυμία των πλοιοκτητών να αποσύρουν παλαιότερα πλοία αποδίδεται στις ισχυρές ναύλες και τα ενοίκια, που ενισχύθηκαν από τις παρακάμψεις του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και τις διατηρούμενες εμπορευματικές ροές παγκοσμίως.
Η Alphaliner υπογραμμίζει πως οι εφοπλιστές προτιμούν να διατηρούν πλεονάζουσα χωρητικότητα, έχοντας διδαχθεί από τις διαδοχικές κρίσεις των τελευταίων ετών—πανδημία, προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα, δασμοί, συμφόρηση και αποδιοργάνωση των εφοδιαστικών αλυσίδων.
«Η αβεβαιότητα θα παίξει καθοριστικό ρόλο τα επόμενα χρόνια», τονίζει ο Roach. «Απρόβλεπτες εξελίξεις θα επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομία και, κατ’ επέκταση, τις επιδόσεις της ναυτιλίας γραμμών».
Η Braemar προβλέπει ότι ο τρέχων κύκλος κερδοφορίας των ναυτιλιακών γραμμών θα φτάσει στο χαμηλότερο σημείο του το 2028 — έτος που συνδυάζει επιστροφή στις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα με κορύφωση των παραδόσεων νεότευκτων.
www.worldenergynews.gr
Με βάση την τριμηνιαία έκθεση Container Fleet Statistics της Braemar, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 παραγγέλθηκαν 2,3 εκατ. TEU (μονάδες μεταφορικής ικανότητας εμπορευματοκιβωτίων), με τον ρυθμό παραγγελιών να παραμένει υψηλός, αν και ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με το εντυπωσιακό δεύτερο εξάμηνο του 2024 (3,8 εκατ. TEU).
Έμφαση σε μικρότερα πλοία
Η τάση των επενδύσεων μετατοπίζεται εμφανώς προς περιφερειακά και sub-panamax πλοία, σημειώνει η Braemar.
Παρά το γεγονός ότι συνεχίστηκαν και οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία τύπου neo-panamax και ULCS (Ultra Large Container Ships), οι παραγγελίες για μικρότερα πλοία εμφανίζουν σαφή άνοδο.
Ειδικότερα, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκαν 77 νέες παραγγελίες πλοίων άνω των 14.000 TEU, έναντι 159 συνολικά για το 2024 — υποδηλώνοντας ήπια κάμψη στη ζήτηση για mega carriers.
Αντίθετα, για τα πλοία μεταφορικής ικανότητας έως 4.000 TEU (feeders και regional boxships), καταγράφηκαν 74 παραγγελίες στο πρώτο εξάμηνο, σχεδόν ισοδύναμες με τις 80 παραγγελίες του συνόλου του 2024.
Η Braemar εκτιμά ότι μέχρι το 2030, το 45%-50% του στόλου αυτής της κατηγορίας θα αποτελείται από πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών, έναντι 32% σήμερα.
Υπερπροσφορά ρεκόρ και αναιμική διάλυση
Η συνολική υπό παραγγελία χωρητικότητα έχει εκτιναχθεί στα 9,6 εκατ. TEU — αντιστοιχώντας στο 30,5% του συνολικού ενεργού στόλου (έως 1 Ιουλίου).
Με 3,3 εκατ. TEU να προγραμματίζονται για παράδοση το 2028 και μέση καθαρή ετήσια αύξηση στόλου στο 7,3%, η Braemar προειδοποιεί για σημαντική επιδείνωση του ανισοζυγίου προσφοράς-ζήτησης.
Ο αναλυτής αγοράς εμπορευματοκιβωτίων της Braemar, Τζόναθαν Ρόουτς, εκτιμά ότι η υπερπροσφορά στον στόλο θα φτάσει κατά μέσο όρο το 27% ετησίως την περίοδο 2025–2028. Το 2025 εκτιμάται στο 18% και το 2026 στο 19%.
Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω λόγω της δραματικής μείωσης στις διαλύσεις πλοίων.
Σύμφωνα με την Alphaliner, μόνο 10 containerships (5.454 TEU) οδηγήθηκαν για διάλυση στο πρώτο εξάμηνο του 2025, έναντι 48.600 TEU την ίδια περίοδο του 2024.
Στασιμότητα λόγω αποδόσεων και γεωπολιτικής αβεβαιότητας
Η απροθυμία των πλοιοκτητών να αποσύρουν παλαιότερα πλοία αποδίδεται στις ισχυρές ναύλες και τα ενοίκια, που ενισχύθηκαν από τις παρακάμψεις του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και τις διατηρούμενες εμπορευματικές ροές παγκοσμίως.
Η Alphaliner υπογραμμίζει πως οι εφοπλιστές προτιμούν να διατηρούν πλεονάζουσα χωρητικότητα, έχοντας διδαχθεί από τις διαδοχικές κρίσεις των τελευταίων ετών—πανδημία, προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα, δασμοί, συμφόρηση και αποδιοργάνωση των εφοδιαστικών αλυσίδων.
«Η αβεβαιότητα θα παίξει καθοριστικό ρόλο τα επόμενα χρόνια», τονίζει ο Roach. «Απρόβλεπτες εξελίξεις θα επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομία και, κατ’ επέκταση, τις επιδόσεις της ναυτιλίας γραμμών».
Η Braemar προβλέπει ότι ο τρέχων κύκλος κερδοφορίας των ναυτιλιακών γραμμών θα φτάσει στο χαμηλότερο σημείο του το 2028 — έτος που συνδυάζει επιστροφή στις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα με κορύφωση των παραδόσεων νεότευκτων.
www.worldenergynews.gr






