Ναυτιλία

Συμμαχία ΗΠΑ με Καναδά και Φινλανδία στην Αρκτική για να πλήξει την Ρωσία

Συμμαχία ΗΠΑ με Καναδά και Φινλανδία στην Αρκτική για να πλήξει την Ρωσία

Συνεκμετάλλευση ναυπηγείων με χρονικό ορίζοντα 3 ετών για τον έλεγχο της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού - Κατασκευάζουν παγοθραυστικά επόμενης γενιάς αποσκοπώντας στο να βγάλουν του Ρώσους εκτός παιχνιδιού (eurasiantimes.com)

Ο έλεγχος της Αρκτικής όπου τον πρώτο λόγο έχει η Ρωσία, οδήγησε ΗΠΑ, Καναδά και Φινλανδία να χρησιμοποιήσουν από κοινού 4 ναυπηγεία.

Αυτή η κίνηση αποτελεί αθόρυβη συμμαχία ναυπηγικής βιομηχανίας, όπως υποστηρίζει δημοσίευμα του eurasiantimes.com. 

Στόχος είναι η παράδοση του «κόφτη ασφαλείας στην Αρκτική» (ASC) της Ακτοφυλακής της Αμερικής μέσα στα επόμενα 3 χρόνια. 

Οι ΗΠΑ ευελπιστούν να ενισχυθούν μέσω της προαναφερόμενης συνεργασίας διότι προς το παρόν υστερούν (σε σύγκριση με του Ρώσους) σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή.

ΠΟΥΤΙΝ_-_ΤΡΑΜΠ_3.jpg

Στο επίκεντρο αυτής της πρωτοβουλίας βρίσκεται η «
Bollinger Shipyards» (εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ που ηγείται της κοινής προσπάθειας).

Μαζί τους συνεργάζονται η «Seaspan Shipyards» από τον Καναδά, η «Rauma Shipyards» από τη Φινλανδία και η «Aker Arctic» (φινλανδική εταιρεία μηχανικής και σχεδιασμού με έδρα το Ελσίνκι).

Κάθε μία φέρνει μια διαφορετική δύναμη στο τραπέζι: μηχανική εμπειρία, τεχνογνωσία σχεδιασμού σε κρύο καιρό και ισχυρή κατανόηση των επιχειρησιακών αναγκών σε πολικά περιβάλλοντα.

 

Σύμφωνο ICE - Στόλος 2 επιπέδων 

Η συμμαχία πλαισιώνεται στο Σύμφωνο ICE. Πρόκειται για τριμερή συμφωνία συνεργασίας μεταξύ των ΗΠΑ, του Καναδά και της Φινλανδίας που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της Αρκτικής και την ετοιμότητα στη θάλασσα.

Σκοπός είναι να κατασκευάσουν πλοία που να αντέχουν σε μερικές από τις πιο σκληρές συνθήκες του κόσμου.

Το σχεδιαζόμενο «Arctic Security Cutter» είναι ένα παγοθραυστικό μεσαίας κατηγορίας που προορίζεται να λειτουργεί παράλληλα με τα επερχόμενα Polar Security Cutter της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ.

Μαζί, αυτά τα σκάφη θα σχηματίσουν έναν στόλο 2 επιπέδων που μπορεί να ανταποκριθεί σε μια σειρά αποστολών, από έρευνα και διάσωση έως επιβολή του νόμου και άμυνα σε όλη την περιοχή της Αρκτικής.


Μόνο 2 παγοθραυστικά έχουν οι ΗΠΑ στην Αρκτική

Αυτή τη στιγμή, η ικανότητα της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ να λειτουργεί στις πολικές περιοχές βασίζεται σε μόνο 2 κύρια σκάφη.

Το ένα είναι το Polar Star (βαρύ παγοθραυστικό που βρίσκεται σε υπηρεσία από το 1976).

Το άλλο είναι το Healy (μεσαίο παγοθραυστικό που τέθηκε σε λειτουργία το 1999).

Αμφότερα τα πλοία αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του πολικού στόλου των ΗΠΑ η οποία είναι γερασμένη και λεπτή (ειδικά σε σύγκριση με αντίστοιχες άλλων χωρών).


Προσπάθεια ενίσχυσης της περιορισμένης χωρητικότητας 

Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την περιορισμένη χωρητικότητά της, η Ακτοφυλακή έκανε πρόσφατα ένα πρακτικό βήμα αποκτώντας ένα εμπορικά διαθέσιμο πολικό παγοθραυστικό.

Αυτό το σκάφος (το προμηθεύτηκε μέσω σύμβασης με την Offshore Service Vessels), δεν θα αντικαταστήσει κανένα από τα ήδη υπάρχοντα, αλλά θα προσθέσει κάποια απαραίτητη ευελιξία και παρουσία στην Αρκτική.

Η επόμενη γενιά παγοθραυστικών (πρόγραμμα Polar Security Cutter), απέχει ακόμη χρόνια από την παράδοσή της, όπως φαίνεται από τα ζητήματα σχεδιασμού και τις υπερβάσεις κόστους.

 

Σχέδιο για παγοθραυστικό πολλών χρήσεων

Εκεί είναι που αυτή η συνεργασία 4 ναυπηγείων αποκτά σημασία.

Η ομάδα έχει προτείνει ένα σκάφος που ονομάζεται «Seaspan Aker Multi Purpose Icebreaker» και λένε ότι είναι έτοιμο για κατασκευή.

Ο σχεδιασμός (αναπτύχθηκε από την Seaspan και την Aker Arctic), μπορεί να διαπεράσει πάγο 1,2 μέτρων, να διανύσει 12.000 ναυτικά μίλια και να παραμείνει σε λειτουργία για πάνω από 60 ημέρες.

Είναι προσαρμοσμένο για να ανταποκρίνεται στις νόμιμες αποστολές της Ακτοφυλακής και να λειτουργεί αξιόπιστα στα πιο δύσκολα περιβάλλοντα.

Ο Ben Bordelon (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Bollinger Shipyards), τόνισε ότι αυτό δεν είναι απλώς ένα σχέδιο στα χαρτιά. «Είμαστε έτοιμοι να κατασκευάσουμε.

Πρόκειται για ταχύτητα, βεβαιότητα και επίτευξη αποτελεσμάτων. Δεν κάνουμε προβλέψεις, προσφέρουμε μια πραγματική, έτοιμη για κατασκευή λύση», είπε.

Ο σχεδιασμός του σκάφους μοιράζεται επίσης κοινά στοιχεία με τα παγοθραυστικά που σχεδιάζονται για την Καναδική Ακτοφυλακή.

Εάν παραδοθεί όπως προτείνεται, αυτή η κατηγορία παγοθραυστικών θα γίνει η μεγαλύτερη του είδους της στον κόσμο.

 

Οι ΗΠΑ χρειάζονται «κόφτη ασφαλείας» στην Αρκτική

Η Αρκτική δεν είναι πλέον το ανέγγιχτο σύνορο που ήταν κάποτε.

Το λιώσιμο των θαλάσσιων πάγων ανοίγει νέες θαλάσσιες διαδρομές και το παγκόσμιο ενδιαφέρον για τους πόρους της περιοχής αυξάνεται.

Για τις ΗΠΑ, αυτό σημαίνει κάτι περισσότερο από απλή επιστημονική έρευνα. Σημαίνει εθνική ασφάλεια, οικονομικές ευκαιρίες και γεωπολιτική τοποθέτηση.

Ο «κόφτης ασφαλείας» σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή δεν θα λύσει εκεί κάθε πρόκληση, αλλά είναι σταθερό βήμα προς τα εμπρός. 

 

Τα 8 αρκτικά κράτη 

Υπάρχουν 8 αρκτικά κράτη που αναγνωρίζονται επίσημα από το Αρκτικό Συμβούλιο.

Αυτά είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία και η Ρωσία.

Τα δικαιώματά τους στην περιοχή ορίζονται από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) η οποία περιγράφει τις εδαφικές διεκδικήσεις και τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες.

Ενώ τα σύνορα έχουν ως επί το πλείστον διευθετηθεί, η φυσική παρουσία εξακολουθεί να έχει βαρύτητα.

 

Το μπάσιμο… της Κίνας - Συνεργασία με τη Ρωσία 

ΠΛΟΙΟ_ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΩΝ_ΣΤΗΝ_ΑΡΚΤΙΚΗ.jpg

Η Κίνα το 2014 αυτοανακηρύχθηκε «Κράτος Εγγύς Αρκτικής» (παρότι δεν είναι αρκτικό κράτος βάσει της UNCLOS) και έχει αυξήσει σταθερά τη συμμετοχή της.

Η ασιατική χώρα έχει συνεργαστεί με τη Ρωσία για την προώθηση του Πολικού Δρόμου του Μεταξιού, μιας αρκτικής επέκτασης της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» (BRI) της Κίνας η οποία επικεντρώνεται στην κατασκευή εμπορικών διαδρόμων και στην αξιοποίηση των φυσικών πόρων.

Υπερέχει η Ρωσία έναντι των ΗΠΑ στην Αρκτική

Εν τω μεταξύ, οι Ρώσοι διεκδικούν τον έλεγχο της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού και διατηρεί έναν ισχυρό στόλο παγοθραυστικών, συμπεριλαμβανομένων πυρηνοκίνητων πλοίων.

ΡΩΣΙΚΟ_ΠΛΟΙΟ_LNG_ΣΤΟΝ_ΠΑΓΟ_1.jpg

Αυτό δίνει στη Μόσχα ένα πρακτικό πλεονέκτημα στη διαμόρφωση της μελλοντικής ναυσιπλοΐας και των επιχειρήσεων στην Αρκτική.

Συγκριτικά, οι ΗΠΑ δεν έχουν ούτε τα πλοία ούτε την επιρροή για να διεκδικήσουν μια παρόμοια παρουσία.

Οι επιπτώσεις ξεπερνούν την εθνική υπερηφάνεια. Η Αρκτική έχει σημαντικό οικονομικό δυναμικό, ιδιαίτερα γύρω από την Αλάσκα.

Εάν οι ΗΠΑ στοχεύουν στην επέκταση της ναυτιλίας, στην εξερεύνηση ενεργειακών αποθεμάτων ή στην κατασκευή υποδομών, θα χρειαστούν  κυβερνητικά υποστηριζόμενα και εμπορικά πλοία με δυνατότητα διαχείρισης πάγου για να το πετύχουν.

 

Τα νέα δεδομένα λόγω ένταξης Φινλανδίας και Σουηδίας στο ΝΑΤΟ

Οι πρόσφατες γεωπολιτικές μετατοπίσεις έχουν επίσης αλλάξει το στρατηγικό τοπίο.

Με την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ το 2023 και το 2024, όλα οι αρκτικές χώρες εκτός από τη Ρωσία είναι πλέον ευθυγραμμισμένες στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.

Αυτό δίνει στη συμμαχία, και κατ’ επέκταση στις ΗΠΑ, μια ισχυρότερη θέση για να συντονίσει τις δραστηριότητες και να αντισταθμίσει την αυξανόμενη συνεργασία Ρωσίας-Κίνας στην περιοχή.

 
ΝΑΤΟ_4.jpg

Ελπίδες… των ΗΠΑ σε Καναδά και Φινλανδία

Μέχρι τη δεκαετία του 2030, μεγάλα τμήματα της Αρκτικής ενδέχεται να είναι απαλλαγμένα από πάγους το καλοκαίρι, ανοίγοντας διαδρομές που μειώνουν σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής.

Αναγνωρίζοντας αυτό, οι ΗΠΑ έχουν στραφεί σε συνεργασίες.

Το Σύμφωνο ICE με τον Καναδά και τη Φινλανδία στοχεύει στην αξιοποίηση της υπάρχουσας τεχνογνωσίας, ιδίως από τη Φινλανδία η οποία έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό των περισσότερων από τα σύγχρονα παγοθραυστικά στον κόσμο.

Χωρίς πλοία που μπορούν να επιχειρούν αξιόπιστα στην Αρκτική καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να υστερούν.

Αλλά με προσπάθειες όπως αυτή η τετραμερής συνεργασία στη ναυπηγική βιομηχανία, υπάρχει μια πραγματική ευκαιρία να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα μέσω πλοίων που είναι έτοιμα να αναλάβουν εργασία.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης